Vlindersluiting - 'fijnafstelling'

Heb emailcontact met de Weisz Group gehad. Halve of anderhalve schakel is voor deze stalen band niet beschikbaar en of ik dan maar een leren horlogeband wil overwegen; liefst eentje uit eigen stal… Nou, niet dus.
Als eerste tóch nog maar eens een hele schakel er tussenuit halen, al denk ik dat dat te strak zal zijn. Plan B is dus het knutselen met stukkie vilt, tape of wat dan ook… Plan C is het iets te los zittende horloge alleen met warme zomerse dagen te dragen… :sunny::sunny::sunny: :sunglasses:

Plan D; Flink gaan snacken!

:wink:

Is idd vervelend als je een horloge net niet helemaal goed krijgt. Ken het probleem.

2 likes

Bij mij wisselt het in de loop van de dag.
Word je ook niet blij van.

1 like

Een blarenpleister op de caseback wil ook weleens helpen. :grimacing:

2 likes

Daar worden je polsen niet dikker van hoor… Althans, die aanleg heb ík niet… :smile:

Voor blaren op je pols…? :sunglasses::grin:

Grootste model likdoornpleister werkt waarschijnlijk heel goed.

Ik begin met Plan A, komend weekend…

Had even niets anders te doen, dus niet gewacht tot weekend, maar ‘Plan A’ zojuist al uitgevoerd. Héle schakel ertussenuit dus.
't Zit wat strak (wat ik had verwacht), maar wellicht omdat het inmiddels avond is…?? Morgenochtend maar eens omdoen en beoordelen.

Foto: de ‘strakke klok’… :sunglasses:

2 likes

Horlogeband vlindersluiting fijnafstelling

Bij een vlindersluiting liep ik tegen het probleem aan van afwezigheid van een fijnafstelling. Een gewoonte bij de vlindersluiting. Ik kon kiezen uit een volledige schakel minder, wat een te krappe band gaf, of een schakel erbij wat een te losse band gaf.

Na technische oplossingen, (waarin ik met omzwervingen enkele oplossingen voor dit probleem ontwierp), ben ik uitgekomen op een afdoende remedie. Ik had eerder van rvs draad een schakel gebogen , die korter was dan de standaard schakels. Dit werkte maar ik was er niet tevreden over.

Ik heb een soepel lapje dik leer op maat gemaakt van de vlindersluiting en dit met 1mm dik dubbelklevend band op de sluiting bevestigd. Let op, de schakelband heb ik eerst verruimd met 1 schakel. Met het leer downsize ik de maat van de te wijde band. Het stukje leer heb ik lang genoeg gehouden, om eventueel korter te knippen. Zodat er wat meer ruimte komt. Vooralsnog na 1 week dragen is dit niet nodig geweest.
Door het leer is meteen het scherpe van de sluiting eraf. Het leer draagt zeer comfortabel.

Deze oplossing met een reepje leer is de beste methode om een band met vlindersluiting zonder fijnafstelling , te voorzien van een fijnafstelling. Zoals gezegd, fijnafstellen doe je met het reepje leer en eventueel inkorten ervan.

(Eerder heeft iemand op dit forum de oplossing met een stukje leer genoemd.)

1 like

2 likes

Al doende leert men. :100: