Volle beurt voor ORIS 850 euro: reëel of niet?

Ik heb een 20 jaar oude Oris diver, waar de kroon is afgebroken en die niet meer lekker loopt.
Servicebeurt gevraagd bij de plaatselijke juwelier; na twee maanden offerte gekregen: moet volledige beurt krijgen, € 850.
Er is zeker wel wat meer aan de hand, (hij is dus nooit onderhouden :flushed:),maar ik vraag me toch af of dit reëel bedrag is.
En of iemand een alternatief weet…

Niet naar een juwelier gaan… maar gewoon direct een horlogemaker opzoeken.

Weet jij zo welk movement erin zit? Gewoon etaatje?

4 likes

Denk ik ook.

1 like

Deze prijzen hanteert Oris niet is mijn ervaring.
Even bij Nieuwendaal informeren is mijn advies!
Mijn GMT Diver was incl poetsen en nieuwe kroon iets van €360

Die hebben geen Oris kroon lijkt mij.

2 likes

Dat kan ook.

Wellicht niet. Ik weet niet of Oris die kan/wil leveren.

1 like

Nee helaas niet, Oris levert geen onderdelen aan derden.

1 like

€ 850? Geldklopperij.

6 likes

Tsja, dan moet je 'm terug sturen naar Oris voor een nieuwe kroon.
Of je zet er een generiek kroontje op natuurlijk :stuck_out_tongue: .

Tja, die kan er zelf niet aan sleutelen [kan niet aan de benodigde onderdelen komen] en stuurt ‘vrijwillig verplicht’ je ORIS naar het erkende servicepunt van ORIS in de Lage Landen: n.a.w. Nieuwendaal in Budel Dorplein.
Tja, en die zal met vaste tarieven werken waar je ‘plaatselijke juwelier’ ook nog eens een marge op zal leggen. Want ook hij kan niet van de lucht leven.
En zo heeft, naar ik vrees, ORIS de boel aardig dichtgetimmerd.

2 likes

Klopt, nieuwe kroon is standaard.

Als ik uit ga van wat ik voor mijn horloges heb betaald aan Nieuwendaal voor service wil de ‘plaatselijke juwelier’ een leuke vakantie verdienen aan deze service dan :sweat_smile:

1 like

Pfff, helaas wordt je hier een ooris aangenaaid vrees ik.

Maar als je orginele onderdelen nodig hebt is dit wellicht de enige optie.
Ik zou een 2e Oris proberen te zoeken voor onderdelen.

5 likes

Juwelier is x2 dus zal de P. O waarschijnlijk ongeveer 400 geweest zijn

2 likes

Eerst even een second opinie aan Nieuwendaal vragen lijkt mij raadzaam.

https://www.nieuwendaal.com/nl/horloges_reparatie.html

Zoals gezegt officieel service centrum van Oris en oris levert geen spullen aan derden.

Daarnaast is een juwelier een verkooppunt en geen horlogemaker. Ze sturen hem door aan iemand die jij niet ken en rekenen daar een opslag over. Voor niks anders te hoeven doen dat het horloge te verzenden. De reviews die je hier van vind gaan over hoe goed zij een horloge verkopen en hoe lekker de koffie is.

Bij een horlogemaker kan je de reviews van de reperateur zelf vinden en het werk wat word afgeleverd.

1 like

@anon73456146EV
Benieuwd hoe ze daar in Budel-Dorplein mee omgaan.
Juwelier is verplicht om zaken met een geautoriseerd ORIS servicepunt te doen.
Dat is in ons land, voor zover ik weet, Nieuwendaal.
Juwelier stapt met horloge XYZ naar Nieuwendaal en krijgt een offerte.
Daarna stapt eigenaar een tijdje later met hetzelfde horloge zelf naar Nieuwendaal en vraagt om een offerte.
Staat ORIS dan in een dergelijk geval toe dat Nieuwendaal direct zaken met de eigenaar doet en zo de betreffende juwelier [ORIS AD :question:] buiten spel zet.

thnx voor alle reacties! Ik ge es even rondvragen naar “a better offer”.

Wie zegt dat een juwelier verplicht is om zaken te doen met nieuwendaal?

Bij een AD zal dat anders liggen, omdat nieuwendaal het officiële horlogemaker van oris is. Maar een juwelier is niet verplicht zaken te doen met nieuwendaal. Die kan hem ook naar piet op de hoek sturen.

Daarnaast is nieuwendaal gewoon een horlogemaker waar je terecht kan, ook zonder tussenkomst van een AD of juwelier. Zie hun website.

En als Oris zijn zaakjes goed voor de klanten heeft geregeld dan krijg je van de AD dezelfde prijs als direct bij nieuwendaal.

Maar 850 euro ruikt naar genaaid worden.

Even in perspectief.
Normale oris is 250 euro.
Oris chrono is 350 of 450, ben het even kwijt.
Omega 500 voor een normaal horloge.
En 750 voor een speedmaster.

Waar komt in godsnaam die 850 euro vandaan.

2 likes

Zelf een passende kroon zoeken en naar een horlogemaker is dan wellicht een passender oplossing? Scheelt in ieder geval flink geld.

Juwelier doet inkoop maal 2 dan weet je waar het vandaag komt.

1 like

850 voor een beurtje van een normale duiker is wat de Engelsen een “highway robbery” noemen.

2 likes

€850 is echt teveel! Ik zou zeker bij Nieuwendaal eens navragen als ik jou was. Officieel Oris service center en vriendelijke mensen :ok_hand:t2: