Volle maan! Show me your.... Moonphase!

Dat is een lastige, volgens mij gebruiken verschillende fabrikanten ook verschillende kalenders, het hangt ook erg af van de tijdzone waar je in zit, of er wel of geen zomertijd gerekend wordt etc.

Casio zit (nu) 2020-12-28 19:40u op dag 13,8 van de cyclus, die zitten dus met een eigen ingebouwde kalender.

1 like

13 likes

NOS teletext 718

1 like

Ik gebruik de meest eenvoudige die er is.
Die van hodinkee.

30/12 4:28 uur

2 likes

Dank voor alle input.
Ik verbaasde me er echt over dat er tussen verschillende bronnen zo veel verschil zou zitten.
Een deel heeft natuurlijk te maken met je geografische locatie, maar van de websites en apps die om je locatie vragen zijn er nog steeds best wel verschillen.
Gewoon een kiezen en die aanhouden dus.

Wat ik lastig vind, en lastig is erg relatief.
Ten eerste geeft oris vrijwel geen info over het instellen van de maanfase in het boekje.
Ze kunnen wel een luxe verpakking maken, maar een degelijke handleiding ho maar.
Je mag dus zelf uitzoeken hoe je hem in stel.

Dat gaat eigenlijk net zoals het instellen van de datum.
De oris verspringt twee keer per dag een halve maandag.
Ik moest er dus ook zelf achterkomen dat er dus twee perioden per dag zijn waarin je niet de maanfase moet instellen. Een rond middernacht en een rond het middaguur. Dat hadden zo op zijn minst toch in het boekje mogen zetten.

Verder is het dus kennelijk de bedoelling (mogelijkheid) om in stapjes van een halve maandag de maanfase in te stellen. Volle maan valt niet exact op een halve of hele dag. Dus dat kan je zo niet instellen. Daarnaast verspringt de fase ergens rond 12 uur en 24 uur. en kan je dus niet instellen volle maan om 4:28.

Op zich geen probleem vind ik want zo exact is dit voor mij nu ook weer niet.
Maar het zet mij een beetje op het verkeerde been door aan de ene kant “exacte” getallen weer te geven en niet alleen de symbooltjes en vervolgens het niet exact in te kunnen stellen. Laat dan alleen de symbolen zien en pretendeer niet exact te zijn.

Ten minste, misschien kan je het wel exact instellen, maar daar helpt het boekje je 0,0 verder mee (dat weet ik dan wel weer exact :clown_face:).

@CADirk Grappig, zo goed heb ik nog nooit mijn g-shock bestudeerd :smiley:

3 likes

Is het al weer zover?
Yep, it’s that time of month again…

De Moonphase

van mijn Zenith Chronomaster

16 likes

20 likes

6 likes

Leonidas triple calender met bidynator automatic uurwerk

18k geel gouden mathey tissot met valjoux 72c

Kleber moonphase chronograph met valjoux 88

12 likes

Een bescheiden Artelier, een van mijn meest fijn zittende horloges

12 likes

4 likes

6 likes

Heel mooi! :slight_smile:

Veel mooier wordt het niet …

1 like

Mister moonphase :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

10 likes

Jawel😀

7 likes

Zo’n fantastisch horloge verdient toch een betere- en mooiere foto Erik, waarop de maan wel mooi te zien is…

3 likes

:rofl: :rofl: :rofl: hopelijk kom je heel thuis, met een onbeschadigde Lange!

1 like

18 likes