Ik kocht onlangs een doos met opknappers van een collega-horlogemaker, en kwam onderin dit bijzondere ding tegen, iets dat ik niet anders kan omschrijven als een mechanisch digitaal horloge.
Redelijk vuil, glas diep bekrast, en met een voor mij onbekend mechanisme.
Tijd voor een projectje dus…
Achterdeksel eraf, van binnen loopt (heel aarzelend) een Amida 710 caliber.
Maar alle functies werken nog, dus dat geeft hoop.
De “wijzerplaat” is mooi gebrusht en alleen buiten het venster beschadigd. Tekst: Union Ancre, Swiss.
De cijfers voor de uren zijn niet mooi gecentreerd:
De wijzerplaat verwijderd, en nu wordt het mechanisme zichtbaar. Mooi, die uren- en minutenschijf. Zichtbaar is de veer die in de tanden van het rad achterop de urenschijf valt; daar zal ik wat aan moeten afstellen
En hier zie je het mechanisme dat voor de draaiing van de schijven zorgt.
Het horloge in onderdelen voordat het de schoonmaakmachine ingaat. Vooral in het opwindmechanisme en in de veerton veel aangekoekt vuil en vet; dat eerst in wasbenzine voorgewassen.
Terwijl de schoonmaakmachine draait, het glas onderhanden genomen.
Veel diepe krassen, daar helpen alleen drastische maatregelen; schuren met 800, 1200, 1500 en 2000 om alle oneffenheden eruit te krijgen.
En dan met polywatch het magische resultaat:
Het uurwerk geolied en gemonteerd laat op de timegrapher heel aardige resultaten zien:
En in de kast ziet het er allemaal alweer weer fris uit:
“Lugbreedte” is 26 cm, en omdat ik bij deze kast geen leren bandje voor me zie, bestel ik een neutrale Nato. Dat past wonderwel:
En om de pols van mijn vrouw krijgt het een ereplaatsje: