Voor en na Mechanisch “Digitaal” horloge

Ik kocht onlangs een doos met opknappers van een collega-horlogemaker, en kwam onderin dit bijzondere ding tegen, iets dat ik niet anders kan omschrijven als een mechanisch digitaal horloge.

Redelijk vuil, glas diep bekrast, en met een voor mij onbekend mechanisme.
Tijd voor een projectje dus…

Achterdeksel eraf, van binnen loopt (heel aarzelend) een Amida 710 caliber.
Maar alle functies werken nog, dus dat geeft hoop.

De “wijzerplaat” is mooi gebrusht en alleen buiten het venster beschadigd. Tekst: Union Ancre, Swiss.
De cijfers voor de uren zijn niet mooi gecentreerd:

De wijzerplaat verwijderd, en nu wordt het mechanisme zichtbaar. Mooi, die uren- en minutenschijf. Zichtbaar is de veer die in de tanden van het rad achterop de urenschijf valt; daar zal ik wat aan moeten afstellen

En hier zie je het mechanisme dat voor de draaiing van de schijven zorgt.

Het horloge in onderdelen voordat het de schoonmaakmachine ingaat. Vooral in het opwindmechanisme en in de veerton veel aangekoekt vuil en vet; dat eerst in wasbenzine voorgewassen.

Terwijl de schoonmaakmachine draait, het glas onderhanden genomen.

Veel diepe krassen, daar helpen alleen drastische maatregelen; schuren met 800, 1200, 1500 en 2000 om alle oneffenheden eruit te krijgen.

En dan met polywatch het magische resultaat:

Het uurwerk geolied en gemonteerd laat op de timegrapher heel aardige resultaten zien:

En in de kast ziet het er allemaal alweer weer fris uit:

“Lugbreedte” is 26 cm, en omdat ik bij deze kast geen leren bandje voor me zie, bestel ik een neutrale Nato. Dat past wonderwel:

En om de pols van mijn vrouw krijgt het een ereplaatsje:

50 likes

Leuk horloge!, zou er zelf wel een andere band op zetten.

3 likes

In het buitenland ook wel jumphour genoemd. Leuk ding hoor. Ik ben altijd wel gecharmeerd van dit soort mechaniekjes. Jammer alleen dat ze zonder leesbril niet af te lezen zijn.

Mooi werk alweer :ok_hand:

Leuk projectje, dank voor het delen :+1:
Heb een vergelijkbaar horloge in de projectenbak liggen; zij het dan met Dugena op de plaat :sunglasses:

Waarom eigenlijk niet? Oorsponkelijk heeft er zeer waarschijnlijk ook leer op gezeten.

Ik denk dat er origineel een stalen bandje aan gezeten heeft …

Mooi gedaan! Ik vind de band zelf niet zo geslaagd

Een stalen band aan en verchroomd horloge? Ik betwijfel het. Denk dat er zoiets op gezeten heeft:

http://uhrerbe.com/unt/17310-dugena_scheibenuhr_handaufzug__ungetragen__nos__sammleruhr_70_er_jahre__jump_hour.html

.

2 likes

Mooi gedaan hoor!

Dat ziet er inderdaad goed uit.
Maar ik vind die Nato ook best wel erbij passen (wn de draagster ook😀)

Dat is het belangrijkste :sunglasses:

Knap opgeknapt. :+1:t2::sunglasses:

Knap gedaan. Leuk ding wel, alleen zou ik ook voor een andere strap gaan. Of in ieder geval een passende nato, nu zie je de springbars nog zitten.

Leuk verhaal !

Cool ding, mooi gedaan :ok_hand:

Cool werk… maar die kastvorm icm het bandje leidt tot een nachtje slapen op de bank denk ik

Leuk verhaal en erg leuk om de tussentijdse stapjes te zien in de vorderingen van de restauratie. En een leuk horloge voor je vrouw👍🏻

Apart horloge, nog nooit eerder gezien. Heel mooi verhaal en wat een resultaat, hulde! Veel draagplezier (voor je echtgenote) gewenst.