Voor en na ! Tissot Navigator caliber2160

Wow, hier word ik stil van!
Wat moet het horlogeforum zonder de bijdragen van Freddy :slight_smile:

Ik ben een trouwe lezer van het forum en alhoewel ik weinig post, wilde ik toch even mijn oprechte bewondering hiervoor uitspreken. Wat een werk, lijkt me echt geweldig genot om dan klaar te zijn. Hulde!

Beste freddy

hoe heb je dat matte effect bij de kast gekregen? schuren?

Hallo Niels,

Diepe krassen worden verwijdert met de vijl, verschillende soorten van grof naar fijn.
Daarna schuren met schuurpapier maar is geplakt op een houten lat zodat men het kan hanteren zoals een vijl, zo kan men meer kracht uitoefenen en meer gelijkmatig werken, het schuurpatroon is mooier.
Ook werk ik met een schuurborstel, is echt geen borstel maar als schuurpapier op de polijstmachiene.
Ook heb ik om een gebosrteld patroon te verkrijgen, een stalen borsten waar de stalen draden los kunnen bewegen en die slaan kleine putjes in het metaal.

Na het vijlen en schuren polijst ik allles naar blinkend om het daarna te matteren of schuren, resultaat is mooier en egaler, maar staal polijsten is een zwaar werk, goud (zacht metaal) gaat veel makkelijker en vlugger.

Voorbeeld van een geborstelde kast, bovenkant, sorry voor de slechte fotokwaliteit

Hi freddy
bedankt voor je tips. ik ga er mee aan de slag kijken of het mij ook lukt. eerst maar een stuk je proberen dat je niet ziet.

Prachtig, wat een expertise!

Mijn complimenten!

Schitterend !!! (tu)

Ik moet hier eens vaker komen kijken, want de voor-en-na’s staan in dit afzonderlijke forum.

Het horloge ziet er van buiten heel mooi uit, maar de binnenzijde is nog duizend maal mooier ( en properder :smiley: )

Dit zijn toch “werkjes” waar je als horlogemaker achteraf toch een enorme voldoening moet bij hebben.

wederom een superjob, heel mooi gedaan

Geweldig, wat een vakwerk!

Maar wat kost nu zo een volledige renovatie? (incl. BTW)

Met vriendelijke groet,
Marco J.

Erg mooi gedaan Freddy. Vraag me wel af hoe schoon en blinkend je die onderdeeltjes van het uurwerk gekregen heb. Met polijstpapier kom je natuurlijk een eind maar hoe kom je in al die hoeken en gaten.

Groeten,
Maurice

Idd geweldig, erg netjes geworden.

Ook ik heb een vraag.

Ik heb ooit eens een seiko kinetic gekocht voor mijn vrouw, met een parlemoer wijzerplaat.

Die heeft in de loop der jaren aardig wat beschadigingen opgelopen.
Vooral de kast natuurlijk.
Maar nu zie je onder de bovenlaag wat koperkleurig metaal tevoorschijn komen, dan denk ik, koperen kast met een laagje erover.

Zie ik dit verkeerd, of is dit nog te verhelpen.

Nu zie ik de erste reactie al komen, foto’s. tja dat zal ik dan toch eens proberen.

Ik heb in een ander topic ook al gereageerd, over opknappen, en met name waterdichtheid houden.

Ook ik ben dan benieuwd wat zoiets kost, want met deze resultaten, praten we dan alweer over 4 a 5 horloges.

Ieder zijn vak, met met deze resultaten mag je oprecht trots zijn.

Nog een vraag over de seiko, omdat ik deze in st. Maarten heb gekocht heeft de band een aparte maat (weet het niet meer precies), en hier niet tekrijgen, en al helemaal niet in haaien(?)leer.

Zoals beloofd;

Pim

En dan deze ook nog eens een keer;

Hoop verder dat ik niets verkeerds type, want zie de laatste dagen geen reacties meer na de mijne :S

Beste Pimobiel,

ik denk dat je deze foto’s en vraag het beste even kan plaatsen in ‘Algemeen’. De startdatum van dit topic/draadje is al sinds 2006!

Ik denk dat als je dit gewoon plaatst in ‘algemeen’ je snel meer reacties zal krijgen.

Vr. Gr. JW.

Thnx Jw