Voorstellen en direct een vraagje

Hallo allemaal!

Sinds een half jaar zit ik op dit forum. In deze tijd heb ik al veel interessants langs zien komen, en zelfs mijn eerste mechanische horloge via dit forum gekocht! Nu heb ik een vraag over mijn tweede horloge, maar voordat ik deze stel leek het mij wel netjes om me even voor te stellen.

Voor zolang als ik mij kan herinneren sta ik tijdens vakanties voor de etalages van juweliers naar horloges te kijken. Hier stonden we dan te discussieren welke er allemaal mooi waren en waarom, maar hier hield het voor mij ook op. Ik had geen kennis van quartz, automatisch, fashion merken e.d.
Een ruim half jaartje geleden kwam hier verandering in. Ik ging wat serieuzer naar horloges kijken, en me ook goed inlezen in de verschillende types en merken. Zo ben ik dus ook bij dit forum terecht ben gekomen, en heb ik, zoals eerder vermeld, mijn eerste mechanische horloge gekocht. Dit is een henry archer nørdso. Een mooi afgewerkte automaat.

Nu heb ik afgelopen week mijn tweede horloge gekocht, namelijk een alpina startimer gmt. Ik vind het een prachtig horloge, en ben ook erg tevreden met mijn aankoop. Ik loop echter tegen een probleem aan bij het instellen van het horloge. Het horloge heeft een ring aan de binnenkant die op een 24-uur schaal de “home time” aangeeft. De “local time” kun je dat (met stappen van een uur) aanpassen op de “normale wijzers”. Dat is allemaal mooi en werkt prima, maar als ik de urenwijzers (home&local bewegen dan tegelijk) op het hele uur zet, staat de minutenwijzer op het halve uur, dus precies er tegenover. Is er iemand toevallig bekend met dit kaliber die weet wat ik verkeerd doe? Of is er iets mis met het horloge?

Ik zal later een betere foto toevoegen van mijn horloge, voor nu is dit helaas alles wat ik heb.

23 likes

Welkom op HF. Gefeliciteerd met je NA. Het antwoord op je vraag ga je vast spoedig ontvangen van een mede forumlid :grin:

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Je doet niks verkeerd. Ik zie hier vaak genoeg horloges die niet op tijd lopen of zelfs op de verkeerde datum staan. Welkom bij de club :+1:

Welkom hier.

Van harte welkom op het enige échte Horlogeforum van de hele wereld! :slightly_smiling_face:

De foto is niet heel duidelijk, maar ik zie in eerste instantie niets verkeerds. Ik ben echter alleen maar liefhebber en geen expert, dus misschien komt er iemand met een betere diagnose. Ik heb een Tissot Navigator die op een soortgelijke manier werkt en die loopt voor het oog ook niet altijd precies synchroon, terwijl de tijden dan wel kloppen… Klinkt ingewikkeld… en is het ook… :joy: Succes en nog heel veel plezier gewenst op dit mooie forum! :+1: :wink:

Gefeliciteerd met deze mooi Alpina. Ik had er al eens eerder met een schuin oog naar gekeken, omdat ik het een heel mooi horloge vind.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de minutenwijzer op het halve uur bij het verzetten van de urenwijzers. Dat is dan in de stand van het verzeten van de tijd (je verzet dan de minuten en urenwijzer, om het horloge op de juiste tijd te zetten, de gmt wijzer draait dan mee)

Mbt het instellen zag ik op YT dit filmpje. Dit lijkt me prima te werken.

Op a blog to watch las ik iets over een “wobble” bij het verzetten van de tijd. Is dat misschien hetgeen wat je ervaart?

Hier het hele artikel

Hopelijk is er niets aan de hand en laat je deze wat vaker zien op het forum.

3 likes

Welkom op het forum. Helaas kan ik je niet helpen.:+1:

Welkom :partying_face:

Welkom…:+1:

Bedankt voor het warme welkom!
Ik voeg nog 2 foto’s toe die het probleem wat duidelijker maken, want volgensmij heb ik het in mijn eerste post niet goed genoeg uitgelegd.

Als ik de uurwijzer (maakt niet uit welke vd 2) op een heel uur zet, staat de minutenwijzer op de 30. Als ik de minutenwijzer op een heel uur zet, staat de uurwijzer op een half uur.

2 likes

Welkom hier op HF!

heb ik ook voor gehad, niet met een GMT maar met een gewoon uurwerk,
heb er mee naar een hersteller geweest en die heeft de wijzers terug gecorrigeerd :ok_hand:

en welkom trouwens :smiley:

1 like

Welkom op het horlogeforum en veel lees en kijkplezier hier!!:watch:

Welkom op HF! En gefeliciteerd met je eerste aankopen. Ik lees al een paar kundige reacties, waar ik weinig aan toe te voegen heb. Wel benieuwd wat je op termijn aan je verzameling gaat toevoegen. Keep us posted!

Welkom hier bij HF !

welkom-home

Zo is het goed te zien. Het lijkt er inderdaad op dat de minutenwijzer niet goed is geplaatst. Zoals @jacobus al aangaf, contact opnemen met de verkoper voor herstel.

1 like

Welkom

Welkom.
Het lijkt er op, dat de wijzers niet goed geplaatst zijn. Kleine ingreep, beter contact leggen met de verkoper om het te laten herstellen.