Vostok Europe anchar

Dat was juist de reden dat ik mijn Vostok Europe Gas 14 dual time, met pijn, weer verkocht na een paar jaar. De mijne was (maar) 43 mm, maar heb smalle polsen. :blush:

(Dus niet verkocht omdat het horloge zelf tegen viel, zeker niet :wink:)
Dat 24 uurs uurwerk liep zo mooi! :+1:

2 likes

Zeker! alleen al de constructie, de case back, dat is vroege ruimtevaarttechniek, de kroon met de clutch, de speciaal berekende bolling van het plexi. En in een pressure tank ploffen ze pas bij een druk equivalent aan 780 meter diepte haha! :grin: En ze zijn heel nauwkeurig te krijgen zo blijkt. Dat vind ik heel veel horloge voor de luttele prijs van nog geen 60 euronen die ik er des tijds voor betaald heb. En al jaren zonder problemen. Je begrijpt, deze Vostok doe ik nooit weg :+1:

Maar het is niet allemaal top. Zwakke puntjes zijn de (non click) bezel, matige lume en geen datum snel-verzet.

3 likes

Precies! 2 ontwerpers meen ik, een vrouw en een man. De caseback heeft een woest brede pakking ring. Die wordt mooi recht dichtgeperst doordat de case back niet draait maar een schroef ring heeft. Het bolle plexi en de case back en de schroef kroon dichten ook nog eens steeds beter af bij hogere waterdruk, doordat die mee helpt!
Plus de unieke ‘wiebel’ kroon, met als reden, dat klappen tegen de kroon het uurwerk niet beschadigen. Die slimme non nonsens ontwerpen zag je inderdaad ook in de vroege ruimtevaart. :blush:

1 like

In 1967, Mikhail Novikov and Vera Belova, designers at the Chistopol watch factory, had a challenging task: to design and produce a new dive watch reliable to 200 meters and the associated changes of pressure and temperature. The design team at Vostok decided on the name " Amphibia " as it evoked a watch equally at home underwater and on land.

Vera Belova

In principe een mil. spec. horloge ontworpen in opdracht van het toenmalige Sovjet leger.

2 likes