Vraag over herkomst horloge.

Hallo allemaal, Even voorstellen. Ik ben Jillis van Harmelen en heb een vraag over een horloge dat in de familie telkens is doorgegeven. Ik kreeg het van mijn vader


toen ik 18 jaar werd, alweer een hele tijd geleden. Het zit in een kistje van E. Kiek Jr. te Amsterdam. Jaren geleden zat deze zaak nog op de Kalverstraat en wilde ik naar binnen gaan om info te verzamelen. Er zat een man in de winkel, deur op slot en toen ik aanbelde, knikte hij van “nee”, Ben toen maar verder gegaan. Jammer. Zelf heb ik het horloge bij een horlogier in Schiedam zo’n 40 jaar geleden laten restaureren. Een radartje was versleten en hij heeft dit met de hand opnieuw gedraaid. Hij schatte dat het horloge van plm. 1830 is. Moet met een sleuteltje opgewonden worden en wijzers kan men bijstellen met hetzelfde sleuteltje. Kast is van goud. Mijn vraag is: zou E. Kriek Jr. zo’n horloge gemaakt kunnen hebben? Als is Aiguilles vertaal, krijg ik “handen”. Of is dit de naam van de maker? Ik ben benieuwd naar een reactie en alvast bedankt hiervoor.

4 likes

Heb je dit topic al doorgelezen?

1 like

Welkom :partying_face: mooi zakhorloge en goed dat je het hebt laten reparen :+1: als je het topic hierboven leest kom je een heel eind. Vaak kochten juweliers uurwerken in om het onder eigen naam te verkopen. Veel leesplezier :smiley:

Prachtig horloge; en dat het een familiestuk is maakt het extra waardevol.

Een heel voorzichtige aanwijzing, ik ben absoluut niet zeker, maar het logo op de sleutel denk ik ooit al eens gezien te hebben bij het merk Jeanneret; een heel oude Zwitserse familie van horlogemakers. Ik kan het echter zelf ook niet meer terugvinden, maar misschien dat iemand met deze ingang meer informatie kan vinden.
En dan nog: het is natuurlijk ook geen zekerheid dat dit de origineel bij dit horloge geleverde sleutel is.

Maar prachtig blijft het.