Vraag over inkleuren lunette

Ik gebruik hiervoor Hamerslag verf. Gewoon omdat deze gigantisch hard wordt.

Ik zorg dat een dikke druppel verf bovenop elke marking zit. Laat die een aantal minuten ‘pakken’ en wrijf dat met een tissue (geen keukenpapier, effectief tissuetje zonder structuur) de overige verf er zo af.

Dan een aantal dagen flink laten uitharden.

1 like

thanks voor de tip ghentwatch. Vandaag toevallig ook maar toegepast😀

2 likes

Nou, met die pot kun je minstens 637 jaar vooruit. :smile:
Heb je alle cijfers gehad?
Zorgt die hamerslag niet voor een ander effect?

3 likes

Haha inderdaad genoeg voor veel jaar😂 Alle cijfers gehad. Ik heb niet het idee dat er een ander effect ontstaat. Ik heb de verf er ook niet heel dik in liggen.

Heb je eerst alle oude verf eraf gehaald? En zo ja, met behulp van een beetje afbijtmiddel denk ik?

Zat geen verf meer op. Vorige eigenaar had de bezel licht laten polijsten.

Even met aceton erover en dan goed ontvetten.
Hammerite droogt als emaille-verf. Goed een week laten uitharden en is nagenoeg onverwoestbaar erna.

Ik heb eens de zwarte nagellak van 1 van de dochters hiervoor gebruikt (wel eerst lief gevraagd overigens)
Inderdaad ook met een tandenstoker aangebracht en met een reinigingspad met nailpolish remover het overtollige weer weggehaald.
Ik was zeer positief verrast en erg tevreden met het resultaat, zag er weer strak uit!

Zou je me nog even precies willen zeggen welk type / soort Hammerite je gebruikt hebt?
Er zijn diverse soorten namelijk.
Thanx!

Bij de betere speelgoedwinkel bestaan er van die hele kleine potjes verf voor model vliegtuigen. Daar zitten ook verschillende soorten zwart bij. Die potjes zijn piepklein en kosten nog geen € 2,00.Ik heb dat gebruikt bij verschillende lunettes. Blijft goed zitten!

Ach, ik las net, dat het al genoemd is door meerderen.

Ik heb hammerite metaallak hamerslag zwart h160, 250 ml

1 like

Dank je!

1 like

Mij bevalt het wel. Was uiteraard wel een gokje, maar het voordeel van deze is dat het wat mij betreft redelijk neutraal blijft.

Nog een vraagje eigenlijk voordat ik de lak ga kopen.
Kan ik het beste eerst van alle overige aanduidingen de verf verwijderen?
Zodat ik de hele lunette overnieuw kan doen?
Thanx!

In jouw geval lijkt mij dat wel handiger, in verband met mogelijk kleurverschil met de overige aanduidingen. Bij mij was alles dus al licht gepolijst, Nogmaals mij is het goed bevallen, maar is natuurlijk geen garantie. Je zou ook nog eens naar een zo’n verfwinkel of bouwmarkt kunnen gaan, kijken welke kleuren er verder zijn. Ik vond dit persoonlijk de meest neutrale.

Dan ga ik bij de overige markers de inkt verwijderen. Ik denk dat ik voorzichtig en gedoseerd met wat afbijtmiddel te werk ga.

Heel veel succes. En inderdaad voorzichtig :+1:

Probeer eerst eens of het met aceton gaat.

Aceton? OK…gaan we proberen.

Goed bruikbaar topic. Bedankt voor de tips!!!