Vraag over Longines Ultra-chron

Goedenavond,

Zijn er forumleden die meer kunnen vertellen over dit horloge?:

Het horloge is van de opa van een kennis geweest. Op de kast deksel staan de cijfers 15903718.
Hij is benieuwd naar de periode, het materiaal en stiekem ook de waarde.

Ik ben benieuwd!

2 likes

vermoedelijk cal 431 met 36.000 bph.
Zorg goed voor tijdige beurtjes en wel bij iemand met verstand van zaken. Er is bijzonder droogsmeermiddel nodig.

Waarde: goudwaarde voor de niet-originele band.
Voor het horloge even chrono24 en ebay checken.

3 likes

Wat zijn je eigen conclusies tot nu toe?

1 like

Bedankt voor de reacties! Het horloge loopt momenteel niet, ik heb het zelf niet gezien of vast gehad maar als ik het goed begrijp kan het met dit model geen kwaad om ermee naar een horlogemaker zodat het eventueel weer werkend gemaakt kan worden?

1 like

Is een Ultrachron niet altijd met 36.000 bph?

Fabrieksvoorschrift van toendertijd of ervaring van deskundige horlogemakers?
Zou interessant zijn om hier meer over te horen?

1 like

Er waren volgens mij ook enkele modellen met 28.800 bph uurwerk.

Fabrieksvoorschrift qua smeermiddelen.

2 likes

Tip van HF-lid HorloG in een ander topic:
Je kunt bij Longines gratis de historie van je horloge opvragen. Even een account aanmaken op Longines.com en via contact heb je de mogelijkheid voor het opvragen van deze info, een vriendelijke dame duikt dan in het archief en kan je op de datum exact vertellen wanneer het horloge aan welke juwelier is geleverd. Altijd leuk!

4 likes

Bedankt voor de tip, dat gaan we doen. Erg leuk!

1 like

Het is een donders mooi horloge!

2 likes

En het lijkt wel een metalen perlon band.

1 like

Meestal vertellen ze er ook bij uit welk materiaal de kast is gemaakt, 14 karaat ligt het meest voor de hand als deze in Nederland is verkocht.

2 likes

Ik heb recent een vergelijkbaar horloge gekocht. Hier tikt het caliber 431 in, een echt high beat uurwerk. Longines ontwikkelde dit om een mechanisch antwoord te geven op de dreiging van quartz die sterk in opkomst was. Dit uurwerk kenmerkt zich oa door de precisie, is afgeregeld in drie posities en had af fabriek een maximale afwijking van 1 minuut per maand.

2 likes

Fraai horloge. Beetje smerige re-lume zo te zien, verder weinig op aan te merken.

1 like