Vraag over Pontiac erfstuk - handopwind

Hoi, ik ben nieuw hier terecht gekomen met een vraag.
Onlangs heb ik van mijn opa o.a. onderstaande Pontiac geërft. Het uurwerk is (lijkt) in orde.
Ik zou deze heel graag in nette staat terug laten brengen, maar heb geen idee waar ik de expertise daarvoor vind.

Hopelijk kan iemand hier mij op weg helpen.

14 likes

Welkom op het forum,

Welkom, mooie Pontiac!

Welkom.
Als je een foto van de achterkant plaatst kan ik je misschien wat technische gegevens van het horloge geven.
Uitgaande van het logo en ook van de vorm van de kast schat ik dat het van ca. 1960 is.
Ik raad je aan er een leren band aan te laten zetten want die metalen band is slecht voor de lugs.

Ga in ieder geval niet naar een juwelier voor de revisie, breng het naar een goede horlogemaker.
De meeste juweliers kunnen dat soort werk niet zelf doen.
Er is hier op het forum een lijst met betrouwbare horlogemakers.

1 like

Dankjewel.

Op de achterkant slechts zeer onduidelijk nog een (deel van een) nummer aanwezig.

De kast is verguld met een laag van 10 micron dik.
De kast is gemaakt door de fa. Ervin Piquerez uit Bassecourt.
Pontiac heeft bij die fabriek enorm veel kasten laten maken.
Ik vermoed dat er een Peseux uurwerk in zit.
Ik zal morgen eens kijken in mijn archief of dit model opgenomen is.

3 likes

Leuk horloge! Ik denk dat je met een ander glaasje al direct 100% verbetering hebt!

1 like

Prachtig om de kennis te lezen die hier aanwezig is. Ik lees zelf al een tijd mee op het forum zonder erg actief te zijn.
Mijn kennis van vintage is sumier.

Over het horloge;
Het allerliefst zou ik deze zoveel als mogenlijk in de staat herstellen zoals opa hem -lang geleden- droeg.
Het goud is doorgesleten op sommige plaatsen. Het liefst zie ik hem inclusief band opnieuw verguld. Met nieuw glaasje, en een service.
Geen idee in hoeverre dit haalbaar is.

2 likes

Met een beetje geld is alles te doen :+1:

2 likes

De horlogemaker moet erg oppassen bij het openen van de kast.
Ik heb dit model niet in mijn archief, maar… wel bijna hetzelfde model van dezelfde kastenfabrikant (het enige op de foto’s zichtbare verschil is een arcering van de lunette). De modelnummers zijn ook bijna hetzelfde en de bodem ziet er net zo diepliggend uit als bij jouw horloge.
Bij het model in mijn archief zie je op de foto een sterke beschadiging van de kast veroorzaakt door het openen.
Het zou zelfs kunnen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, dat het werk er aan de voorkant uitgenomen moet worden.
Dus laat de horlogemaker extra goed opletten anders krijg je dit resultaat


(2x detail van het horloge in mijn archief)

En dat zou toch jammer zijn.

3 likes

Dat kan best, dat deze er ook via de voorkant eruit moet.
Net als deze Gulfstream uit 1970. ( Van wijlen mijn pa)
Ik had deze al eens geserviced, maar hij schijnt achter te gaan lopen. Ik denk dat de automaat niet lekker werkte, maar het kan ook de wijzerspanning zijn. Testdragen dus!

9 likes

Het was dus inderdaad het radje met de ‘slipkoppeling’
Ik heb vorige week een nieuwe geplaatst. Omdraaien had misschien ook gekund, maar als het radje zo makkelijk te krijgen is…

2 likes

Inmiddels heb ik besloten de band even te laten voor wat het is.

Wel wil ik het horloge graag laten voorzien van nieuw glas. Daarnaast loopt het horloge na testdragen niet mooi op tijd.

Mag ik hier vragen naar aanbevelingen betreft een horlogemaker die dit voor dit specifieke horloge voor mij zou kunnen doen?

Misschien dat @Serge2 tijd heeft?

1 like

Zeker, stuur me maar een PB als je interesse hebt.

1 like

Inmiddels is het horloge door @Serge2 's handen gegaan. Hartstikke bedankt!

14 likes

Beetje opletten met water met zo’n oudje.

Zou zelf niet meer net oude horloges door de regen fietsen (onder jas, onder handschoenen) nu ik er een keer condens in gehad heb.

Jouw pontiac is weer mooi geworden. :ok_hand:

1 like

Bedankt!

Thanks voor de tip. Gelukkig heb ik geen fiets, dus dat risico loop ik niet :wink:

1 like