Vraagje: Baltic Aquascaphe rotor(?) herrie!

Goedemorgen!

Vraagje aan de forumleden met iets meer kennis van zaken dan ik:

Eergisteren viel me (tijdens een potje luchtgitaar met m’n dochter) op dat de Baltic Aquascaphe om mijn pols een soort ratelend geluid produceerde. Zo luid dat het eigenlijk belachelijk is. Snel even op internet gekeken naar het myota movement dat er in zit, en deze staan blijkbaar bekend om een luide uni-directionele rotor. Echter lees ik ook dat luid betekent ‘hoorbaar met de kast aan het oor’. Als ik een zwaai met mijn arm maak hoor ik de rotor van 40cm nog steeds draaien. Het horloge loopt overigens keurig gelijk aan de 9f quartz van mijn Grand Seiko, dus dat lijkt wel okee.

Mijn vraag is: is dit een geval van luide rotor maar verder niet schadelijk? Of zou het advies zijn het horloge eens na te laten kijken door iemand die wel verstand heeft van zaken? En zo ja, zijn er suggesties hier op het forum?

Alvast bedankt!!

Groet Paul

Beurtje/nazien lijkt mij verstandig.

1 like

Wellicht dat iemand dat kan vergelijken met bijv. een Citizen NY0040? Daar was de rotor ook wel flink hoorbaar (en zelfs voelbaar). Ik heb eerder gelezen dat dat voor sommige leden de reden was hem weg te doen.

1 like

Mijn Halios Seaforth (v1) met Miyota 90S5 (no-date) heeft precies hetzelfde.
Tijdens auto-rijden, linkerarm aan 't stuur, dus horloge ook op verdere afstand van oren, hoor ik 'm ook door specifieke resonanties die het autorijden lijkt over te dragen.
Hij loopt wat vlot (+10 sec. per dag), maar het is een vaker gehoorde klacht. Ligt ook erg aan het design van de kast en dikte van de deksel.
Ik heb nog een horloge met Miyota 9015 en die is een klap stiller dan die in de Halios, maar nog steeds luider dan een ETA 2824-2.
Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nu minder happig ben op nieuwe horloges toevoegen waar een 90*5 in zit.

Met je oren is in elk geval niks mis :slight_smile:

1 like

Typisch voor een Miyota dit, hangt een beetje af van je kast hoe goed je het zou moeten horen, maar ze maken altijd geluid. Ik zou je niet druk maken :+1:

1 like

Zoals al wordt gezegd, normaal dat geluid. Heb ik ook met een Timex mogen ondervinden. Zelf vond ik het niet storend en het klokje liep mooi op tijd.

2 likes

Daarentegen wel onverwoestbare uurwerken. En vaak beter afgeregeld dan Seiko heb ik het idee. Ik ben er best tevreden over. :ok_hand:

2 likes

Inderdaad Patrick, echte werkpaarden en hebben nagenoeg geen onderhoud nodig.

1 like

Bedankt voor de antwoorden en het meedenken allemaal! Ik kijk het wel even aan en blijf de nauwkeurigheid in de gaten houden. Het geluid hindert met niet bij dagelijks gebruik zonder luchtgitaar! :+1:

2 likes

Heb er 2 gehad: een aevig en een Smiths, beide nieuw.
De aevig heb ik het langst en is nog steeds in het bezit, deze hoor je amper. De Smiths daarintegen maakte zoveel kabaal dat ik het gewoon irritant vond. Die heeft het dus niet gered en mocht het pand verlaten. Het scheelt erg veel per kast, daarom hoef ik ook geen miyota meer.