"Vreemde" click op oud dameshorloge

Al een tijdje aan het zoeken op internet, maar ik kom niet verder. Ik heb een oud dames horloge, dat ik graag zou dateren. Het is niet gesigneerd, alleen een serialnr. 7520 5 . Daarnaast staat nog ergens 4G in de rand van het uurwerk. Het opvallendst vind ik de “click”, deze is heel anders dan bij andere uurwerken. Over de veerton geplaatst. (Hoop dat ik het zo goed omschrijf). Het uurwerk lijkt veel op een FHF Fontainemelon uurwerk, denk ik. Zit ik dan in de juiste richting te zoeken?
Ik weet dat bij veel oude horloges de maker uiteindelijk niet te vinden is, maar vind de speurtocht wel altijd erg leuk :slight_smile:
Daarnaast nog een vraag, de kast heb ik schoongemaakt en het metaal is erg " kaal" , kan ik daar nog iets op smeren om het er beter uit te laten zien?
Alvast dank voor jullie hulp :blush:

1 like

Wat grappig ik heb zojuist een Seiko uurwerk een beurt gegeven, heel ander tijdperk maar wel precies zo’n pal over de veerton.

1 like

Ik zag tijdens het zoeken inderdaad wel iets soortgelijks bij een nieuwer horloge, maar kan het bij zo’n oudje nergens terugvinden.

Ik zou bijna denken dat de click niet origineel is en meer een fix is geweest voor dit zakhorloge. Hij ligt niet heel mooi over de ton heen vind ik plus wat je zelf aangeeft is het geen methode van die tijd.

Je schrijft: “plus wat je zelf aangeeft is het geen methode van die tijd”

Dat weet ik dus niet. Ik zie ook geen andere manier waarop deze er in gezeten zou kunnen hebben.

Krijg ook een beetje het idee dat iemand de kloof heeft aangepast en dat het eerst zo gezeten heeft:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&FHF_11_75

Maar zeker ben ik daar uiteraard niet van. Je vraagt je wel een beetje af waarom iemand zoveel moeite zou doen om een gebroken palveer op te lossen. Aan de andere kant heb ik wel meer idiote knutseloplossingen gezien.

Kijk bijvoorbeeld maar eens in dit topic: :grimacing:

2 likes

Dankjewel. Die lijkt er inderdaad verdacht veel op, ook dezelfde afmetingen. Toch zijn er een paar hele kleine verschillen. Ben bang dat ik er nooit achter zal komen. In ieder geval bedankt voor het meekijken en de reacties! :hugs:

1 like

Klopt, 100% identiek is hij ook niet. Blijft vaak gissen met deze oudjes.

1 like

Zit die click niet gewoon verkeerd om? Ken ze in deze vorm wel van onderaf bij een brug. Zou in dit geval dan tussen de 2 “wielen vallen” wat ik dan weer niet eerder gezien heb.

1 like

Ik heb het los gemaakt en eens goed onder de loep bekeken. De click is inderdaad een aangepast dingetje, dus niet origineel.,. Ben vervolgens heel lang bezig geweest om het weer terug te plaaten :hot_face::face_with_symbols_over_mouth:, omdat ik niet weet hoe ik het anders moet oplossen. Weer veel bijgeleerd in ieder geval :smirk::rofl: Nogmaals dank voor alle reacties!

2 likes

Opzich al respect dat je er zo in gedoken bent om de click te verwijderen (uitgaand dat dit misschien eerste ervaring daar mee is)

Je zou de maat van het uurwerk kunnen meten en misschien vind je dan nog wel wat materiaal. Hij lijkt op fhf 11" uurwerk maar denk kleiner. Heb soort gelijk uurwerk hier liggen waar ik onderdelen voor zoek maar dat gaat niet geheel soepel helaas.

Heb deze voor het eerst zelf helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nog niet weer goed werkend in elkaar, maar ik geef niet op :see_no_evil::rofl::muscle: Het horloge werkte voor die tijd ook niet, dus er kan weinig mis gaan. De doorsnee van het uurwerk is 26.6 mm. Het zit in een zilver dames horloge kastje. Wil daar ook nog eens op verder zoeken :wink: ! 20221227_145656|375x500