Haha dat dacht ik ook. Volgens mij heerst er polsnijd.
vierport Schreef:
Arie Kabaalstra Schreef:
in mijn Instrument 2 van 42 mm, zit dan ook een
flinke spacer…'k zit er ook aan te denken om de kast van de
Instrument 2 ook in een “Maatje kleiner” te
gaan
ontwerpen… gewoon om eens te kijken hoe dat
staat…Precies! een 39-40mm is de ideale maat. Ik wil wel
een kast van jouw in die maat! Als je zover
bent… laat maar horen
Daar hou ik je aan!.. (
Ik geloof dat “collega” Hubert Pellikaan ook al bezig is met "kleinere kasten"
Zelf ben ik ondanks mijn dunne polsjes best blij met mijn 42 mm Instrument 2, en de Instrument 1 waar ik tussen de bedrijven door aan werk is ook 42 mm, maar wat ook zeker belangrijks is, de Lug-to-lug maat…
mijn Lugsholes staan op 43.5 mm, en de totale lug-to-lug maat is 47.2
als er een Instrument 1, 2 of mogelijk 3 komt in maatje 39, dan horen jullie het…
Polsnijd?.. ach… 't gaat bij mij vooral om wat er aan het eind van mijn polsen zit… lange dunne, beweeglijke vingers die me in staat stellen om kleine onderdeeltjes te hanteren…dat de aanhechting van mijn handen bestaat uit polsjes met 17.3 cm omtrek?.. boeie… ( … Ok het dragen van een Breitling Emergency II kan ik vergeten… met 55 mm lug-to-lug hangt ie aan weerskanten over mijn pols heen… geen porem… een 46 mm Navitimer gaat net… maar groter als dat moet ik echt niet gaan… 42 is een mooi maatje… kleiner mag ook… vandeweek heeft mijn Vostok Komandirskie heel wat polstijd gekregen… (40 mm) en vandaag een 36 mm Zentra Savoy…
“Size doesn’t matter”
Het ging me ook niet om jou Arie, maar om het topic in zijn algemeen. Het gaat over kleine polsen en afmetingen, maar ik heb geloof ik nog maar drie getallen gezien. Niet dat ik daar in geïnteresseerd ben, maar het viel me wel op.
Ik voelde me ook niet direct aangesproken, maar ik heb ook kleine polsen ondanks mijn niet geringe lichaamslengte… Wing daarentegen is “in verhouding” 't is een “klein menneke”… (
geweldige reacties jongens. ik weet dat lang niet iedereen elkaar kent, maar zoals arie al aangaf, ben ik maar n klein menneke
als die gave nav-b silver me wel paste, zou ik er waarschijnlijk zo ongeveer uitzien
het was meer n kreet van ‘waarom heb ik dat nou weer’. kom ik es n klokje tegen die me interessant lijkt, is ie veels te groot, te klein, etc. mn vraag mag wel met n korreltje zout genomen worden en n dozijn ;);)
heb dat wel met meer klokjes. zo vind ik de apollon chrono v steinhart erg leuk met de combi v materialen. echter ook weer giga groot.
ach, gelukkig zijn er genoeg andere leuke klokjes die wel passen. ik heb alleen wel vaker v die ‘if only’ momentjes… http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,462982,466332
Wing, besef wel dat dit andersom ook geldt. Ik heb iets dikkere polsen, en dan zijn de klokjes van 42 en kleiner eigenlijk al niet zo leuk meer. En Tissot heeft helaas een aantal hele leuke, maar voor mij dus echt nogal klein…
Gedeelde smart, enzo
marnix.moed Schreef:
geweldige reacties jongens. ik weet dat lang niet
iedereen elkaar kent, maar zoals arie al aangaf,
ben ik maar n klein mennekeals die gave nav-b silver me wel paste, zou ik er
waarschijnlijk zo ongeveer uitzienhttp://wpc.556e.edgecastcdn.net/80556E/img.news/NE
69idydXZjF9c_1_1.jpghet was meer n kreet van ‘waarom heb ik dat nou
weer’. kom ik es n klokje tegen die me interessant
lijkt, is ie veels te groot, te klein, etc. mn
vraag mag wel met n korreltje zout genomen worden
en n dozijn ;);)heb dat wel met meer klokjes. zo vind ik de
apollon chrono v steinhart erg leuk met de combi v
materialen. echter ook weer giga groot.ach, gelukkig zijn er genoeg andere leuke klokjes
die wel passen. ik heb alleen wel vaker v die ‘if
only’ momentjes…
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,462982,46633
2
Heel begrijpelijk. Bedankt voor de relativering. Ik heb het ook met jou te doen
WilSeiko Schreef:
Wing, besef wel dat dit andersom ook geldt. Ik heb
iets dikkere polsen, en dan zijn de klokjes van 42
en kleiner eigenlijk al niet zo leuk meer. En
Tissot heeft helaas een aantal hele leuke, maar
voor mij dus echt nogal klein…
Gedeelde smart, enzo
Vroeger waren de meeste horloges een stuk kleiner in diameter. Had men vroeger dan -gemiddeld- kleinere polsen?
Op zich wel vreemd. In mijn beleving verrichtte men vroeger zwaardere arbeid, wat dikkere polsen tot gevolg heeft. Of is de verklaring dat alleen de meer gegoede burgerij zich de luxe van een polshorloge kon veroorloven, en die juist weer geen zware handarbeid verrichtte?
Alles boven de 42mm vind ik al te groot eerlijk gezegd. Vind het dus wel grappig dat je 47mm te groot vindt, maar 44mm wel goed:) Heb zelf ook kleine polsen. Het mooist vind ik 40-42mm om te dragen.
Farone Schreef:
Alles boven de 42mm vind ik al te groot eerlijk
gezegd. Vind het dus wel grappig dat je 47mm te
groot vindt, maar 44mm wel goed:) Heb zelf ook
kleine polsen. Het mooist vind ik 40-42mm om te
dragen.
't Is te zeggen: 47/48 is vrij fors, maar nog net te doen. En 44mm is vaak helemaal goed.
Size Matters, zeg maar
Heeft niets met de polsomvang van mensen te maken. Mensen zijn de laatste vijftig jaar een stuk vetter geworden en wat langer (Nederland is daarbij een uitschieter in de wereld). Maar de omvang van gewrichten verandert niet zo snel. Dat is imho evolutionair onmogelijk. Wat ik altijd heb begrepen was dat vroeger horloges niet de stijluitingen waren die ze nu zijn. Ze waren veel meer functioneel. Daarnaast, en misschien wel juist daarom, zijn grote horloges gewoon een stijlkenmerk van de(ze) tijd. Net zoals wijde broekspijpen in de jaren zestig/zeventig. Daar hoefde je in de jaren tachtig écht niet meer mee aan te komen. Dan liep je echt voor l%l. Maar ja, in de jaren negentig kwamen ze weer terug. Je ziet nu natuurlijk ook alweer een tendens naar weer wat kleinere klokken. En zo gaat dat oneindig door.
WilSeiko Schreef:
Vroeger waren de meeste horloges een stuk kleiner
in diameter. Had men vroeger dan -gemiddeld-
kleinere polsen?Op zich wel vreemd. In mijn beleving verrichtte
men vroeger zwaardere arbeid, wat dikkere polsen
tot gevolg heeft. Of is de verklaring dat alleen
de meer gegoede burgerij zich de luxe van een
polshorloge kon veroorloven, en die juist weer
geen zware handarbeid verrichtte?
TagEd Schreef:
---------------------------------------------------. Wat ik altijd heb
begrepen was dat vroeger horloges niet de
stijluitingen waren die ze nu zijn. Ze waren veel
meer functioneel. Daarnaast, en misschien wel
juist daarom, zijn grote horloges gewoon een
stijlkenmerk van de(ze) tijd.
speelt t geen rol dat kleiner technisch hoogstaander was?
net als met mobieltjes. n robuuste nokia 3310 was n stuk goedkoper dan n 8210. ja jongelui, ff googlen, das nig zonder touchscreen, kleur, camera, etc :+
Farone Schreef:
Alles boven de 42mm vind ik al te groot eerlijk
gezegd. Vind het dus wel grappig dat je 47mm te
groot vindt, maar 44mm wel goed:) Heb zelf ook
kleine polsen. Het mooist vind ik 40-42mm om te
dragen.
zelf vind ik 40-42 n nette maat, 44 lekker stoer en 47 met lugs die uitsteken overhang hebben en daardoor te groot.
TagEd Schreef:
Heeft niets met de polsomvang van mensen te maken.
Mensen zijn de laatste vijftig jaar een stuk
vetter geworden en wat langer (Nederland is
daarbij een uitschieter in de wereld).
dat idee heb ik ook. vroeger zullen ze ook minder en minder vet te eten hebben.
vroeger mocht je blij zijnet n stukje vlees op je bord. nu stouwen we ze naar binnen, om daarna nog wat ijs er achteraan en met wat chips en bier achter de pc op momenten dat er op t horlogeforum weer over hommages gaat :+
Ja, kan me zo maar voorstellen dat dit ook nog een factor was. In de jaren '70/'80, had je natuurlijk ook de trend dat horloges vooral zo plat mogelijk moesten zijn. De nieuwe quartzuurwerken maakten dit mogelijk. Was dus statusverhogend. Zo’n dikke klatser was toen ouderwets. Nu zijn we gek op forse vintage horloges en nieuwe horloges konden tot voor heel kort ook niet groot genoeg zijn. Ben wel benieuwd wat over een jaar of vijf het modebeeld is…
marnix.moed Schreef:
speelt t geen rol dat kleiner technisch
hoogstaander was?
net als met mobieltjes. n robuuste nokia 3310 was
n stuk goedkoper dan n 8210. ja jongelui, ff
googlen, das nig zonder touchscreen, kleur,
camera, etc :+
Het is gewoon een modeverschijnsel. Dat speelt al een jaar of 8-10. Groot geeft het gevoel van status en biedt de kans om een statement te maken. Om dezelfde reden willen mensen ook zo groot mogelijke lichtmetalen velgen of een Humvee voor de deur of zo’n andere midlifecrisis-op-wielen. Abnormaal grote auto’s kunnen niet meer (Humvee is zelfs failliet), maar het horloge biedt nog genoeg alternatieven.
…, omdat je vader en of moeder die ook hebben heb hetzlefde probleem, zit hem in de genen van mijn moeders kant vd familie. Wel zwaar ontwikkelde biceps