Wat, als je niet serviced?

Ik lees nogal veel over service aan horloges en dat het advies vaak is om dit elke 2 a 3 jaar te doen.
Is dit echt noodzakelijk? En wat als je dat niet doet?
Ik denk dat veel mensen die niet al te veel van horloges weten, ( zoals ik zelf tot voor kort) dit nooit laten doen. En gezien de kosten van zoiets zullen ook veel mensen besluiten het niet te laten doen.
Maar kan dat echt kwaad, vraag ik me dan af. Zijn horloges niet gebouwd om lang vol te houden? Kijk naar vele vintage horloges, die lopen nog steeds en waarschijnlijk velen zonder service.

Dan staat hij op den duur stil met een hoop schade aan de tappen van de tandwiel asjes en scheve/gebroken tanden op de tandwielen.

ook het opwinden via de kroon zal op den duur onmogelijk worden doordat er vuil tussen zit en de olie ondertussen verdroogd is en als een soort dikke pasta door het hele uurwerk zit.

1 like

Advies om even de zoekfunctie te gebruiken. Is zeer veel over terug te vinden.

2 likes

Leg nu eens zo’n vintage op een timegrapher en kijk eens of deze nog en beetje accuraat is.
Vaak wijken die oudjes tientallen seconden af van de ‘‘norm’’

Uhm, nee. Rond de 6 a 7 jaar is het advies geloof ik.

2 likes

Dan kunnen ze nog steeds goed lopen. Zo kun je een IWC cal. 89 zonder olie netjes laten lopen/afstellen.
Enkel zal de slijtage een stuk hoger zijn, dus uiteindelijk sta je voor grotere kosten.

1 like

IWC neem ik aan.

1 like

Dan zal het voor mijn Maurice Lacroix decentrique, nu 8 jaar, langzaam tijd worden. Denk ik.

1 like

Ik zou wel een controle bij een goed horloge maker doen om te zien of een full service nodig is.

Klein toetsenbord of grote vingers, jij mag kiezen en niet meer raden. :wink:

1 like

6 a 7 jaar is een prima serviceinterval om aan te houden, ook voor vintage horloges.

1 like

Ik ben bang van wel ja… :grimacing::money_mouth_face:

Zoekfunctie. Deze discussie is hier al een paar keer langs gekomen.

Ja. Die moet je laten nakijken. Niet alleen vanwege het mechaniek, maar ook vanwege eventuele pakkingen. Al vermoed ik dat die ML een vergiet-WR rating heeft.

1 like

En wat is dan je zoekopdracht om bovenstaande vraag beantwoord te krijgen :thinking:

Tuurlijk dikke BS dat men niks mag vragen…kunnen anders het forum gewoon opdoeken en Instagram gebruiken voor de plaatjes.

3 likes

Wat is een vergiet- WR rating?

1 like

Dat is even waterdicht als één bepaalde Speedmaster die letterlijk op een vuilnishoop is beland. Dat is 0 (zegge: nul) meter.
@Fate_Amenable_To_Change heeft waarschijnlijk nog gelijk ook. Maar 100% zeker is dat nooit.

3 likes

Het is wachten tot er iemand over auto’s gaat beginnen.

Veel horloges kunnen prima vele jaren zonder service.
Als de uurwerkonderdelen niet al te duur zijn en makkelijk verkrijgbaar, zie ik niet perse de noodzaak om een horloge elke 5 jaar te laten servicen.

2 likes

Ik was bij een gerenommeerde horlogemaker en wilde mijn 4 jaar oude automaat een servicebeurt laten geven. Hij vond het nog niet nodig, heeft het horloge gratis doorgemeten en stelde voor nog anderhalf jaar te wachten, vooropgesteld dat hij strak bleef lopen. Wel zo netjes…

8 likes
  1. Nee, daar zijn ze zeker niet voor gemaakt;
  2. Nee, na een aantal jaar stoppen de meeste horloges er gewoon mee. Olie opgedroogd etc. Pas na een beurtje lopen ze dan weer. Bij een ETA 2824/2892 is het zo dat ze na 10 a 15 jr. gewoon ineens stilstaan.

Bij bepaalde Seiko’s is een uurwerk maar een fractie van de prijs van een service… No brainer.

1 like