Terug op tropic.
Poes kwam gelijk even vragen of die hand ook gelijk niet even wat aaitjes kon geven.
Vandaag heb ik een onvervalste jeugdzonde om. Deze Skagen heb ik ooit in Kopenhagen gekocht, voor dat ik in deze hobby terecht kwam. Hij is een paar jaar tot kantoorhorloge gebombardeerd, ook al heb ik er tijdens een rondje paintball wel het glas uit getikt. Dat is door Skagen vervangen.
Het horloge is best geinig. Er is sprake van een GMT quartz uurwerk met alarmfunctie. Maar de GMT wijzer is de dunne stalen met rode punt, terwijl de grote pijl de alarmfunctie is. Ook het verzetten van het alarm is nauwkeuriger dan het verzetten van de GMT, die overigens niet per uur verspringd. Kortom: Er is wat op aan te merken.
De wijzers en plaat zijn best cool. Je hebt een cirkel, met daar binnen het centrum van de plaat met lamellen, en een sunburst KS complicatie met concentrische cirkels. De wijzers zijn echter verschrikkelijk simpel en gestanst. Ook valt op dat Skagen bij het vervangen van het glas niet de moeite heeft genomen om de wijzerplaat stofvrij te maken. Dat was wel nodig geweest.
Ook op de opgelegde indices is één en ander af te dingen. Het ziet er uit alsof ze 'm gewoon onder een vlakschuurmachine hebben afgewerkt, met ook wat slordige lume applicatie.
Als je daar dan bij optelt dat de oorspronkelijke band drie keer stuk is geweest ontstaat het beeld van een kuthorloge. Evengoed heb ik er een prachtig @Ko-Banden bandje op zitten. Overigens: De lugs zijn niet standaard. Die klemmen om de band heen, die met schroefjes vast zit.
De zijkant van de kast (excuses voor vuil) is dan wel weer aardig. Het heeft een bijna Junghans achtige komvorm, met lugs die daar in tegenovergestelde richting overheen krommen, met een gebold glas en zwarte pvd afwerking in plaats van een bezel.
Hmmm. Hij blijft het ook maar doen. Batterij gaat waanzinnig lang mee, en horloge is moeilijk stuk te krijgen. Ook draagt het comfortabel.
Is dit nou kut of niet? Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat ik het nooit meer zou kopen. Maar weg gooien kan ik niet over m’n hart verkrijgen. Kent u dat?
Skagen maakt mooie horloges !
Vandaag toch maar eens wat anders…
En dan twee zonnestraaltjes op de plaat en dan denk je “o ja, die lume!”
Waar heb je gewerkt in Kopenhagen trouwens? Ik heb twee jaar in Glostrup gezeten.