Wat dragen wij vandaag CXXI

15 likes

Cartier Santos staal/goud

15 likes

NA, heb al meermaals zo eentje gehad en puur value for money is dit zoveel horloge. Verder weet ik niet hoe Hamilton het doet, maar bangelijk accurate uurwerken!

18 likes

11 likes

1553

13 likes

11 likes

We waren van de zomer even kort in Servië, maar nu moesten we er helaas weer heen vanwege de moeder van mijn vrouw. Ze was gevallen, had een lichte hersenschudding en haar dementie werd erger. Haar appartement in Čačak leeghalen was een ramp: 80 m² vol spullen, gangen vol piramides aan spullen, in één jaar 50% meer. Alleen al voor het leeghalen €1.000 kwijt.

De cultuur daar kan ik echt niet: arrogant, onbeschoft, alles draait om omkoping. In zeven dagen moesten we het huis leeghalen en een plek in een bejaardentehuis regelen, waar eerst nergens plek was. Uiteindelijk dokters, psychologen en personeel “omkopen” om alles rond te krijgen. Alles bij elkaar zo’n €3.500. Bij de gemeente of loketten: zeg je “goedemorgen”, krijg je “wat wilt u?” Ik kan echt slecht tegen bot, opvliegerig en onbeschoft gedrag, zou er zelf hard op reageren… haha, maar daar is dit normaal. Alles nog volgens papieren uit de jaren ’80. Echt niet voor mij.

Bijna alle restaurants serveren alleen burek en cevapcici. Mega duur: in Bascarsija bijna €10 voor 10 cevapcici, terwijl mensen vaak maar €20–30 per dag verdienen. Toen ik er woonde nog €4 en burek €1–2. Cappuccino ook snel €3. Buiten Sarajevo, in Čačak en Belgrado, vond ik veel eten gewoon smaakloos, terwijl ik helemaal niet kieskeurig ben. Nu mag ik ook wel een beetje afvallen lol. Sarajevo is nog steeds een mix van moslims, christenen, Servisch-orthodoxen en ~1% joods. In Tito-tijd woonden mensen er door elkaar heen, dat maakt de stad voor mij nog steeds leuk.

Salzburg is echt top: mooie stad, bergen, klasse, goede manieren… helemaal niet te vergelijken met een Joegoslavische stad. Koffie is lekker, maar Turkse koffie is sterk, dus zonder wc in de buurt tricky :sweat_smile:.

Mijn vrouw is Servisch, geboren in Belgrado, opgegroeid in Čačak en woont nu 7 jaar in Nederland. Ze zegt zelf: nooit meer terug naar Servië. Alles draait om wie meer betaalt, mensen zijn onbeschoft. Slovenië is veel beleefder, netter en beter georganiseerd, lijken meer op Duitsers of Oostenrijkers.

Wat jij over verkeer zei, moest ik echt bij je reactie aan denken… moest er hard om lachen. Nog nooit zoveel onbeschoftheid op de weg gezien: 90% zit te bellen of appen, bumperkleven, regels negeren en de politie doet niks.

Ik ben blij weer in Nederland na een hectische 7 maanden. Volgende week 3 sollicitaties als developer, hopelijk zit er iets tussen. Nog 2 andere gesprekken, dus we zien wel. Hopelijk komt er eindelijk wat mentale en financiële rust.

3 likes

23 likes

19 likes

24 likes

22 likes

15 likes

17 likes

mooie wijzerplaat, maar tijd bijna niet te lezen

1 like

Mooi ding zeg — wat is het merk?

1 like

Staat er op hè, Delft Watch works