Wat dragen wij vandaag CXXIII

Heel mooi horloge!

Fijne nacht en fijn weekend gewenst!:four_leaf_clover:

:+1::clinking_glasses:

32 likes

Voumard-Hoffman Vito 2000

Normaal zou ik dit in het Vintage gedeelte plaatsen, maar voor de oplettende kijkers is het interessant om te weten waarom hier geen kroon zichtbaar is. Toch? Zo leren we allemaal wat. Ik kende dit type horloge niet, dus vandaar dat het me leuk leek om hier eens te delen in Algemeen.

Dit type horloge is zo nu en dan al eens voorbijgekomen op Hf, ontdekte ik. Het is een backwinder, dus met de kroon achterop. Het kaliber is een Voumard 2000 en zit in de kast geklikt, met glas en deksel in één.

Opwinden en tijd instellen gaat heel intuïtief. Het uurwerk tikt met 19.800 Bph en heeft een gangreserve van 54 uur. Eén van de voordelen is dat je het horloge zowel links als rechts kunt dragen, maar ook dat je makkelijk de wijzerplaat onder een hoek kunt plaatsen, bijvoorbeeld als driver’s watch. Dankzij de sector dial plaats je hem makkelijk weer recht.

Anders dan een Monobloc is het niet gemaakt voor waterdichtheid. Een oud rubber bij de kroon zal bij zweet direct voor vocht in de behuizing en dus het uurwerk zorgen. Bij iedere service is vervangen het advies.

De mijne is al geserviced, maar het schijnt dat onderhoud sowieso vrij makkelijk is, dankzij de constructie.

Voumard kast en deksel, de naam Vito is een merk van Raymond Hoffmann uit Neuchatel, die dit model onder zijn eigen label op de markt bracht, net als een aantal andere plakmerken dat ook deden.

Leeftijd
De bronnen lopen nogal uiteen, maar de meeste schattingen zeggen midden jaren '60. Ranfft daarentegen bestempelt het uurwerk van 1975, maar zit er wel vaker flink naast. Het merk Vito is in 1962 opgericht en toen had Voumard ook net dit type uurwerk geïntroduceerd, dus waarom Ranfft er zover naastzit komt doordat iemand op een Duits forum dit horloge alszijnde 1975 heeft bestempeld. Meer online informatie was er toen niet en dan blijft het zo staan. Inmiddels is er met een half uurtje speuren genoeg te vinden en te debunken.

24 likes

Piet heeft weer zijn taak volbracht. Mooie tijd is dit toch.

37 likes

36 likes

Goedemorgen allemaal.

15 likes

11 likes

13 likes

Goedemorgen HF.

28 likes

Het is nog vroeg op chrono Saturday. Fijne zaterdag

31 likes

22 likes

Goeiemorgen allen! :hugs::pray:t3: