Wat dragen wij vandaag? Deel V

me mako 2 op leer gezet vandaag!

13 likes

Vandaag mijn Dingemans terug ontvangen van een groot onderhoud door Frans de Groot. Heel blij mee!

12 likes

8 likes

20 likes

De Speedy vanavond

32 likes

Ik zie progressie in je foto’s. We kunnen nu in ieder geval zien welke het is :smirk:

4 likes

Whaha. Misschien eens betere glazen in je bril zetten.

2 likes

De nieuwste aanwinst…

15 likes

Yes! Als beste uit de testen gekomen en geslaagd voor bevorderingsexamen. Vanaf 1 november meer verantwoordelijkheid en hoop en al enkele euro’s meer op het loonstrookje om de horlogehonger te stillen :blush: :pray:
Op m’n eingesprek kwam ik deze oude stempelklok tegen.

Even de batterijen opladen nu…

19 likes

Vanavond Frederique Constant

13 likes

11 likes

Beetje koning houd de oude kroon in ere :wink:

En nog een SKX :grin:

Was even klaar met de Super Oyster na het endlink debacle, maar ondertussen weer back in ‘love’ :heart_eyes:

15 likes

Erg mooi

Deze - maar hij zal helaas terug moeten naar de verkoper, Uhrenfreund/Classic Watches - hij prelt sinds de laatste paar keer dat ik 'm droeg. Amplitude bleef maar stijgen de laatste paar keer dat ik 'm op de tester legde. Nu al rond de 350 graden, en da’s echt minimaal zo’n 20 teveel.

Een automaat gaat prellen, als de veertonwand onvoldoende is ingevet; of als er bij voorbaat al een te dikke veer in is gezet. Ik denk hier aan het eerste, waardoor het slippen steeds stroever gaat.

Kan 't ook zelf fixen, maar is nu net buiten de garantie - al een mailtje gestuurd of 't wellicht nog bij hun kan. Zal dan wel met stof onder het glas terugkomen, maar dat fix ik dan wel weer. :thinking: Best wel balen dit…!

En het verzenden gaat ook nog wat worden. Heenreis op mijn rekening en verantwoordelijkheid… :unamused:

@Utrecht2 zei laatst nog dat-ie 'm miste - nou… :sweat_smile: …maar ik weet dat 't zeker niet aan jou ligt hoor, no sweat. Dit is een horlogemakers-foutje; een braampje aan de binnenkant van de veerton, te weinig vet…

Ik dacht dat je bij de 1575 de veerton los kunt halen zonder het raderwerk te verstoren, weet iemand dat…? Heb 'm al lang niet meer gedaan, en ga 'm nu niet meer openmaken vanavond. Als dit klopt, wellicht het beste het maar zelf te doen.

6 likes

Balen Peter, ik hoop dat het je lukt!

1 like

Prellen???

Nog nooooit van gehoord

Dan bijt de kop in de staart - oftewel, de buitenkant van de anker-gaffel wordt geraakt door de impulssteen van de balans. De balans maakt bijna een volledige omwenteling eigenlijk, en dat kan niet - hierdoor gaat-ie “galopperen”, en loopt bij elke keer dat het gebeurt, weer enkele seconden verder in de plus. Gaat om minuten per dag als 't structureel wordt.

2 likes

Uuhhmm… oké thanks

Ik denk dat ik me maar eens wat meer ga verdiepen in horloge techniek want ik weet niet eens wat ik zit te lezen …
Ankergaffel
Impulssteen
Prellen

2 likes

Pff dat is inderdaad balen. Hopelijk kunnen ze wat voor je betekenen. Zelf is lastig?