Patina kweken
Lol ja welk zaagtandje nu weer… Gave collectie!
Zeker! Volledig in stijl.
Ik doe mee. Het is een thuiswerkdag, dus vergeef me m’n fleece. De herfst zit in de lucht. In de achtergrond staat de koffie klaar.
“Wat voor koffie dan?” hoor ik u vragen…
Nederlandse koffie. Uit een in dit land in ontworpen, geproduceerde en uiteindelijk gecontroleerde koffiezetter. Die al jaren trouwe dienst doet.
Koffie zoals het heurt. Langzaam, met een contacttijd van rond de vijf minuten. Heet, maar niet kokend met een temperatuur van 95 graden Celcius.
Uweetwel. Koffie uit de tijd dat je gewoon koffie in de koffie had. Toen de vogels nog achteruit vlogen, toen mannen nog gewoon mannen waren en toen grootmoeder nog kokientjes stond te kneden op een stenen aanrecht.
De tijd dat een kokientje geen dropje was, maar een babbelaar.
Technivorm. Degelijke machine
Staat je goed !
Ook het goedkope bonenmalertje van de Würtemberger Metallwarenfabrik is niet slecht, maar je merkt aan alles dat die TechniVorm gewoon superieur in elkaar steekt.
Mijn oom, vorig jaar gestorven, dronk altijd koffie uit zo’n DE apparaat. De oude generatie, waarbij het handvat aan de kan zat met een metalen band, in jaren 70 bruin. Vele zaterdagen ben ik bij 'm langs gegaan om te schaken, en dan stond alles klaar in dat apparaat. Als je dan binnen kwam kon je op de knop drukken en begonnen er dingen te pruttelen.
Dat ding was uit 1974. Het handvat begon krakkemikkig te worden, dus heeft ie van Technivorm tegen kostprijs een nieuw handvat toegestuurd gekregen, dat hij vervolgens zelf om die kan schroefde. Dat zal nu zo’n 9 jaar geleden zijn.
Die koffiezetter staat nu in de keuken van m’n neef in Gorredijk. Ik heb 'm op z’n hart gedrukt dat ie mij moet bellen als ie ooit de neiging krijgt om 'm weg te doen.
Ik word nog eens sentimenteel op m’n ouwe dag.
Net terug van de auto dealer. Autoradio geluid valt steeds uit, houdt mogelijk verband met de Parrot installatie. Mochten met een splinternieuwe 1 Liter Civic terug naar huis. Vreemde auto, heeft geen contactslot! Hier ook een blauwe wijzerplaat, maar iets bescheidener geprijsd. De heel verzamelwaardige Citizen Eco-Drive GMT B876…

Prachtig!!