Ik bedoel: vandaag is de start van de herfst van 't jaar 2023, volgens de horoscopen dan. Ik ben niet op de hoogte van astronomisch / astrologisch etc.
Eh, zijn horoscopen geen voorspellingen op basis van astrologie? Ik ben daar niet in thuis, verder.
Astronomisch bekeken is de herfst op 22-24 September, meestal. Dat varieert omdat onze baan rond de zon niet rond is. De herfst begint volgens astronomen op de dag dat de zon boven de evenaar staat.
Dat de weerkundige herfst op 1 September begint vind ik logischer. Dit jaar merkte ik duidelijk een omslag in het weer toen de herfst er in de avonden in sloop, en da’s inderdaad een paar weken geleden.
De boekhoudkundige herfst op de 21e omdat de 21e nu eenmaal de datum is waarop andere seizoenen beginnen, dat begrijp ik dan weer niet. Mijn stem gaat dus naar 1 September.
Even een polletje:
- Als de zwelbast in het weer zit, natuurlijk! 1 September dus.
- Ik deel m’n jaar in met Excel. De 21e dus.
- Ik heb een fetisj voor sterrenkunde. Op 22-24 September dus.
- Nee, man, ik hang aan ieder woord wat Michael Erlewine ooit heeft gezegd. De herfst begint wanneer de Marie-Clarie zegt dat ie begint.
0 stemmers
Eigenlijk bedoel ik, dat ik verder van astrologische dingen geen inzicht heb.
thx
Je bedoelt toch een Marlijn
Merlijn (voluit Merlijn Ambrosius ; Welsh: Myrddin Emrys ) was de tovenaar en Keltische druïde die volgens de sage, zoals beschreven in Geoffrey van Monmouths Historia regum Britanniae , een rol heeft gespeeld bij de opvoeding en in het leven van koning Arthur, de zoon van de Welsh koning Uther Pendragon.
Ik kom ook wel eens in de war met het springende visje.
Je noemde ze zo broederlijk naast elkaar dat ik het niet kon laten. Maar het is een leuke bespiegeling over de perceptie van tijd.
Als er Japanners in de zaal zaten zouden die roepen dat “de Herfst” voor amateurtjes en kleine meisjes is. Met hun 24 periodes die 72 micro-seizoenen bevatten roepen die dat 28-8 tot 01-09 Tenchi hajimete samushi is. De tijd dat de hitte afneemt, terwijl zij Risshū, het begin van de herfst, tussen 08-08 en 22-08 plaatsen.
Volgens de Japanners zitten we nu in het seizoen Hakuro, de witte dauw, en specifiek in micro seizoen Tsubame saru, zwaluwen vertrekken. De Japanners zijn laat, hier vertrokken de zwaluwen vorige week, als ik het goed zag.
Of bedoelde je nou het springende visje? @Zuid is gewoon een tovenaar. Dat moet je leren accepteren.
Gefeliciteerd!
Ja, @Fate_Amenable_To_Change, ook van de Japanse inzichten kan ik er weinig over zeggen. Het is wél vermakelijk, inderdaad.
Meestal zijn japanners er vroeg bij, maar hun zwaluwen hebben ze niet onder hun OCD-achtige contrôle en dat is maar goed ook.
Proficiat !
Ik bedoelde natuurlijk de Marlijn Jesus.
Dank je Chris. Compliment maakt mijn dag.
Gefeliciteerd Wim, mooi stel👍🏻