Wat een fraaie Steve Mcqueen hommage!

Om een andere reden dan hieronder genoemd, vind ik dit geen geldig argument.
Het is een kwestie van prioriteit. Voor mijn huidige droom -horloge dat ik een jaar geleden heb aangeschaft heb ik best een aantal jaren gespaard.
Mijn volgende aanschaf is misschien pas over 5 tot 10 jaar. Als eerste is nu mijn vrouw aan de beurt.

Met vriendelijke groet,
Jan (boven) modaal

Ik zou oppassen voor vallende piano’s…:smiley:

jammer dat de meesten mijn briljante betoog niet hebben gelezen omdat Louis er weer doorheen zat te posten :wink:
Als je geen Rolex kan betalen is een homage dan een alternatief? Voor sommige wel blijkbaar.
Laat ik een scherpe stelling poneren;
Hommages zijn een zwaktebod voor de beginnende WIS. Tweede stelling is dat innovatie en originaliteit ver te zoeken zijn in de Swiss Made Horloges.
Dat je voor erg weinig geld een zeer origineel horloge kan kopen bewijst Seiko met haar Monsters en Casio met de meeste van haar G’s,

derde stelling is dat ik vind dat, hoe langer ik er naar kijk, het woord hommage een raar woord is. Zeg 't maar eens tien keer achterelkaar.

En Rolex is van een dermate conservatisme dat een ander letter type of 2mm groter heel Baselworld op zijn kop zet.

Snap ook niet dat er geen merken zijn die echt iets toevoegen aan het sub gebeuren al komt de Glycine van Dreski in de buurt.

Ik ben gek op pianomuziek :slight_smile:

Het is moeilijk ‘hommages’ over één kam te scheren. Je hebt merken die identieke modellen maken, die hooguit in een detail wat verschillen, zoals de meeste Alpha’s en Steinharts, en een deel van de Parnis collectie. Maar juist ook Parnis verzint best leuke varianten op bestaande thema’s door bijvoorbeeld de kast van een Breitling for Bentley te voorzien van een Cartier-achtige wijzerplaat.

Of een model dat duidelijk naar PP kijkt, maar zeker geen kopie is:

Of wat dacht je van een Ingenieur in Chinese retrograde style? Je kunt het mooi vinden of niet, maar het is weer eens wat anders :smiley:

Dát vind ik nou weer leuk :slight_smile:

Dan heb je nog Hommages van bedrijven die trachten veelal oude niet meer gemaakte modellen in hoge kwaliteit na te bouwen, zoals Precista en MKII. Maar dit blijven natuurlijk kopieën.

Daarnaast is er een grote groep mensen die het fantastisch vind om hommages zelf te bouwen. Met name voor de vintage Panerai types is veel belangstelling. Men probeert zoveel mogelijk de stijl en uitstraling van 60 jaar oude horloges. Sommigen doen dat met naam, andere laten die er af. Maar als je kijkt wat voor aandacht er is voor detail, tot en met het ombouwen van oude zakhorloge uurwerken met dezelfde roots als het origineel, heb ik hier toch wel eerbied voor.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de gebruikte uurwerken:

of een eggi, met orgineel angelus 8 daags uurwerk:

Kortom, dit soort werk vind ikzelf niet echt een zwakte bod, maar een mooie hobby

Grappig is dat juist deze merken groot zijn geworden met het bouwen van kopieën van Zwitserse horloges, en nog steeds een redelijk fors aanbod hebben met op z’n minst geïnspireerde horloges. Zelfs de grand Seiko’s zitten nog altijd in een Rolex Explorer kast.

Ik heb het gevoel dat overdreven protectionisme een oorzaak is van gebrek aan vernieuwing. Kijk bijvoorbeeld naar Panerai, die zijn verschrikkelijk druk met deponeren en beschermen, tot in het belachelijke toe, terwijl ze de laatste 50 jaar geen wezenlijk nieuw model hebben uitgebracht.

Hopende hiermee enig nuance te hebben aangebracht in een redelijke zwart/wit discussie, wil ik besluiten met dat iedereen vooral moet kopen wat hij zelf mooi vindt. En zolang je niemand probeert te misleiden, heb ik er geen problemen mee. (tu)

Groeten,

Martin

@MartinB: Lijkt me een mooie post om met AF TE SLUITEN

Ben benieuwd hoeveel steinhart’s er al verkocht zijn… Ik vind het een mooi horloge en denk er sterk over om er eentje te bestellen!

Met de laatste opmerking zijn we hopelijk voorlopig aan het einde van de discussie: Het is de intentie die telt.
Wat dat betreft heb ik inmiddels het idee gekregen dat ik me op dit forum in goed gezelschap bevind.
Daar bedoel ik mee, dat vrijwel iedereen hier koopt wat hij (of zij) mooi vindt en het geld waard vind. Ik ben hier namelijk nog niemand tegen gekomen die een Breitling for Benteley (bah!), of een gouden Daytona heeft omdat de buren moeten kunnen zien dat het hem financieel voor de wind gaat.

P.S. Op de foto ziet de FF kopie van Precista eruit alsof ie op de kermis is gewonnen.:smiley:

XXoF Schreef:

louis Schreef:

Yep, een kopie.
Maar daarom niet minder leuk…

Zeg er moet me toch nog even iets van het hart.

Een paar jaar geleden werd Albert Heijn nog
veroordeeld omdat de verpakking van hun huismerk
producten zoals o.a. AH-light-pindakaas te veel
leek op de producten van Unilever.

Dit werd toen gezien als illegaal en strafbaar.

Nu zien we horloges die niet alleen veel
gelijkenis hebben, maar op de merknaam na zelfs
identiek zijn aan modellen van andere bekende
merken en dan wordt het een “hommage” genoemd en
wordt het getolereerd en soms zelfs de hemel
ingeprezen.

Dat begrijp ik dus niet. Zodra een horloge er het
originele merk op zet dan wordt moord en brand
geschreeuwd, Maar wordt het merk eraf gehaald en
wordt er Steinhart, Alpha, Parnis, Precista,
Chronotac, Marina Militaire of wat dan ook op
gezet dan wordt het geaccepteerd en als goedkoop
alternatief gezien.

Dit is voor mijn gevoel gewoon met twee maten
meten en getuigt mijn inziens niet van ware
horloge liefhebberij maar meer van “ik wil wel
maar ik kan niet”, ik zie dan ook geen verschil
tussen een replica gekocht op het Turkse strand en
het “horloge” wat hier geadverteerd en gepromoot
wordt.

Ik zal waarschijnlijk wel een flink aantal mensen
op de tenen staan maar ik vind het gewoon niet
correct dat dit soort imitatie wel wordt
goedgekeurd terwijl het even fout en smakeloos is.
Als iemand in de winkel iets steelt zeggen we er
wat van, nu wordt hier een idee/design gestolen en
dan wordt het goed gevonden. . . . .

Groet,

Marc

Het model blijft erg mooi of het nu om het origineel, homage, replica of Turks strand horloge gaat. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Of ik een horlogeliefhebber ben, dat maak ik zelf nog steeds uit…

dalecooper Schreef:

Ben benieuwd hoeveel steinhart’s er al verkocht
zijn… Ik vind het een mooi horloge en denk er
sterk over om er eentje te bestellen!

Je kunt je bestellingen kwijt bij de topic starter, da’s toevallig de NL vertegenwoordiger van Steinhart (ik zie de commissie wel verschijnen Zoltar ;))

Eddy C. Schreef:

Je kunt je bestellingen kwijt bij de topic
starter, da’s toevallig de NL vertegenwoordiger
van Steinhart (ik zie de commissie wel verschijnen
Zoltar ;))

:frowning: Was wel zo netjes geweest dat te melden. Als hij schrijft ‘de vrienden van Steinhart’ bedoelt hij dus zichzelf …

Commissie afdragen aan het forum lijkt mij dan wel voor de hand liggen.

hcptdg Schreef:

@MartinB: Lijkt me een mooie post om met AF TE
SLUITEN

+1

Ben al een tijdje opzoek naar een betaalbare, waterdichte en uiteraard ook mooie GMT. Dit is een perfecte oplossing. (vind ik Steinhart er meer van hebben)

Ik kan er niet zoveel mee dat mensen dit een “nepper” vinden, geen boodschap aan. Als ik iets koop moet ik er tevreden mee zijn!
Daarbij las ik ook nog dat ik dan geen echte horlogeliefhebber zou zijn… Kom op zeg!

martin11383 Schreef:

Ben al een tijdje opzoek naar een betaalbare,
waterdichte en uiteraard ook mooie GMT. Dit is een
perfecte oplossing. (vind ik Steinhart er meer van
hebben)

Ik kan er niet zoveel mee dat mensen dit een
"nepper" vinden, geen boodschap aan. Als ik iets
koop moet ik er tevreden mee zijn!
Daarbij las ik ook nog dat ik dan geen echte
horlogeliefhebber zou zijn… Kom op zeg!

Gewoon lekker kopen en genieten! (tu)

martin11383 Schreef:

Als ik iets koop moet ik er tevreden mee zijn!
Dat is natuurlijk het belangrijkste.

Wat deze ‘hommage’ voor heeft op andere is dat het origineel natuurlijk niet meer leverbaar is.

MartinB heeft wat mij betreft 't laatste woord. Mijn stellingen waren meer als plagerijtje bedoeld om de zoveelpuf topic even op scherp te zetten. Voor het werk van TimeFactors heb ik wel respect omdat ze oude merken nieuw leven inblazen.

Even het officiële forumstandpunt vwb dit soort horloges: zolang het merk dat het origineel maakt(e) er geen bezwaar tegen maakt (niet zozeer bij ons, maar over het algemeen) mag het op het forum. Bij dit soort horloges betekent het gewoon dat het originele merk de rechten op het ontwerp kwijt is (door verjaren of tussentijds faillissement) en daarom andere merken er mee kunnen doen wat ze willen.

“Leuk” is wel om te lezen hoe sommigen (het zijn altijd dezelfde) er weer bovenop duiken. Ik ben dan altijd zo benieuwd hoe rechtlijnig men is? Waar trek je de grens bij hommage of namaak? Als ik een wijzerplaat gelijkend model a van merk b in kast gelijkend model c van merk d doe en die noem ik model e van merk f, heb ik dan een f model e of een b+d nepper? En wat als ik kast a van merk b met plaat c van merk d, wijzers e van merk f en uurwerk g neem? Heb ik dan een echte h of een bdf+g namaak? Misschien voelt u al waar ik heen wil? Hoe origineel moet men in het combineren van kopieën van anderen zijn om iets eigen te mogen noemen? Is een kopie alleen een kopie als het exact één model is en mag combineren van kopieën wel weer? Want als dat laatste niet mag, is er door de bank genomen vrijwel geen één horloge meer origineel en kunnen de hardliners hun collectie beter gelijk onder de wals gooien.

Verhelderende zienswijze (als je het nog allemaal kunt volgen).
Ik hou het voor mezelf wat simpeler, naam kopieren is not done, dat is vervalsing, voor de rest moet iedereen het voor zichzelf weten en verantwoorden.
Wat mooi is, is mooi.

Ik kijk eigenlijk helemaal niet naar de naam. Alleen de looks, de prijs, de gebruikte materialen en de afwerking.