Klopt, dit is de 125 jaar jubilee editie uit ‘93. In de jaren ‘90 had IWC:
- fliegers (3705 en de keramische 3706),
- field/military watch (mark XII),
- dress watches (bovengenoemde 5441, maar ook de 5251 bijv),
- duikhorloges (aquatimer GST, in het bijzonder de ‘deep one’)
- complicaties (van doppelchrono tot il destriero scafusia)
Naar mijn mening zijn ál deze modellen iconisch, uniek en inmiddels ook gewaardeerd bij verzamelaars. Los van de designs waren ze ook vooruitstrevend door het gebruik van bijzondere materialen als keramiek en titanium. Ook werden regelmatig kwalitatieve basisuurwerken van JLC gebruikt zoals bij de Mark XII of mijn IWC Roman Perpetual.
IWC maakte in die tijd meer perpetual calendars en split-second chronografen dan de rest van de industrie bij elkaar. Dit alles maakt het de gouden periode, voor mij.
Een paar van bovenstaande zullen binnenkort wel voorbij komen haha.
42mm. Ze hebben ook een 36mm variant gemaakt, de ‘mini jubilee’, maar daarvan klopt de plaatsing van de kleine seconde veel minder goed. Normaal zou ik 42mm te groot vinden, maar bij deze vult het uurwerk volledig de kast en past het binnen de geschiedenis van de portugieser, een model dat vanaf het begin gekenmerkt wordt door z’n oversize.
Gefeliciteerd
Ok, helder
Ik denk dat de jaren 90 door veel horlogeliefhebbers niet als de gouden jaren zullen worden bestempeld Ik ben zelf overigens wel een fan van de jaren 90 omdat ze toen zulke lekker comfortabele horloges maakten. Daarna ging het mis en moest het allemaal groter en lomper.
Voor mij was de hele periode 1970-2000 heel lang ook totaal oninteressant. Voor m’n gevoel had deze periode niet echt een gezicht en werd er weinig vooruitstrevends gedaan. Ook verdwijnen rond 1970 de klassieke dress watch lijnen uit de 50/60s die de meeste vintage verzamelaars (waaronder ik) juist zoeken.
Nu bestaat de helft van m’n collectie uit jaren 90 en vind ik het een van de meest innovatieve periodes😅 ik ben me er meer in gaan verdiepen en het is ook vaker in de media gekomen door de opkomst van de independents, die in de 90s begon.
In 2002 kwam IWC met de herintroductie van de Big Pilot, dus dat klopt wel vanaf de eeuwwisseling werden horloges van alle merken inderdaad robuuster, zwaarder, dikker en sportiever. Niet gemaakt voor onze polsjes
Tja, ik kocht mijn eerste serieuze horloge nieuw in de jaren 90. En die heb ik bijna 20 jaar elke dag gedragen. M’n eerste Tissot komt uit de jaren 80/90. En m’n huidige favoriete horloge is een Tissot uit de jaren 90, dus voor mij is het een terugkerend thema
Welke is dat?
Wat een prachtstuk, daar zou ik ook geen nee tegen zeggen. IWC pre Richemont heeft inderdaad een aantal pareltjes gemaakt die tijdloos gebleken zijn
Grappig, dit is wat ik ook wilde antwoorden.
Mooie mechanische chrono. Vind 'm mooier dan de American Classics Chrono’s en als ik de afmetingen bekijk, past deze wel op m’n pols.
De nieuwe blauwe plaat laat 'm ook wat meer eruit springen.
Günther Blumlein heeft bij zowel JLC, IWC en Lange echt heel bijzonder werk afgeleverd. Zoals je al zegt is bij de overgang naar Richemont iets verloren gegaan
Ah, dat vind ik wel echt een horloge voor jou ook en heel typisch 90s. Ook titanium of staal?
Yep, helemaal mijn stijl
Titanium inderdaad, dat was toen helemaal hip.
Moonwatch.
Al een tijdje op zoek naar een betaalbaar Tank alternatief. Lip maakt leuke rechthoekige montres met wat meer eigen smoel.