Wat heb ik hier?

Goedemiddag, ik ben hier nieuw en probeer het goed te doen.
Dit horloge kwam ik thuis tegen en zou er meer over willen weten. Was eerder van mijn vader.
Door wat er op de wijzerplaat staat weet ik al iets maar zou nog meer willen weten en eventueel een waarde.
En toen ik de achterkant had opengemaakt zag ik dat hij gewoon werkt en dat de secondewijzer beweegt zonder dat ik aan het knopje heb gedraaid.
Ik hoop dat de foto’s zichtbaar zijn want zelf zie ik ze niet.

8 likes

JH Kleyn was een horlogemaker in Den Haag zoals he waarschijnlijk zelf al hebt ontdekt. Dit is een mooi zakhorloge. Het uurwerk kan ik niet thuisbrengen maar het ziet er uit als een goed werkpaard. Ik denk dat de sentimentele waarde in deze hoger is dan de straatwaarde.

Dit horloge is in opdracht van de juwelier/horlogemaker die vermeld staat op de wijzerplaat gemaakt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij de onderdelen heeft ingekocht en zelf geassembleerd.
Dat deed men overigens vroeger wel vaker als juwelier/horlogemaker zijnde.
Het horloge dateert imho uit het eerste kwart van de vorige eeuw en de waarde is niet zo hoog
ook al omdat de markt klein is voor eenvoudige zakhorloges en het aanbod daarentegen groot.

Dat is een goed streven, alleen daarom ben je al van harte welkom.

Het zakhorloge kan ik je wel iets over de waarde vertellen. Het horloge is gewoon qua euro’s niet zoveel waard, denk aan een paar tientjes. Als je een goede band met je vader had of hebt is het misschien mooi om als aandenken te houden.

Er zijn hier ook experts die wat over het uurwerk kunnen vertellen, moet je even hopen dat ze dit topic zien en zin hebben om te reageren.

4 likes

Alvast dank voor de antwoorden. Het is dus niets bijzonders. Inderdaad leuk als aandenken.

1 like

Emotionele waarde is beter dan marktwaarde !.

2 likes

Welkom hier.
Wat wil je er mee gaan doen? Wil je het zakhorloge gaan gebruiken en dragen, dan is het zeker verstandig om het een servicebeurt te laten geven bij een van de horlogemakers op het forum. Na vele jaren zijn de smeermiddelen hard geworden en zal het uurwerk veel meer slijten bij gebruik.

Een horlogemaker in de buurt kan je hier vinden:

Ook als je het niet gaat gebruiken is een service wel aan te raden. Ik de k niet dat het een kostbare aangelegenheid is en een werkend horloge is altijd leuker dan een niet of niet goed werkend exemplaar.

En dan een mooi plekje in huis geven. Er zijn speciale stolpjes voor te koop.


(Plaatje van internet)

2 likes

Ik ga het horloge zeker niet gebruiken. Deze komt dan in mijn rariteitenkabinet. Zo’n stoepje heb ik al maar met iets anders erin.

2 likes

graag veel meer foto’s.

!
Ik mag maar 2 foto’s (per keer)

Gezien het 0.800 merkteken is de buitenkast van 80% zilver. Binnendeksel is van een onedeler metaal, vandaar dat die het opschrift “metal” draagt.
Verder is hierboven het meeste al gezegd. Ik schat hem op jaren 20/30 van de vorige eeuw.

Slechte handel dit voor de echte G’s

1 like

Haha, sorry voor het onhandig gebruik van taal. Mijn excuus. *marktwaarde