Op Wikipedia kun je heel aardig lezen hoe de geschiedenis van de vele vormen van het merk Fabergé zijn geweest. Ik denk dat ik nu snap hoe het zit.
Naast het oude Russiche (en later Franse) Fabergé is in 1943 in de Verenigde Staten nog een merk Fabergé opgericht voor parfum. Daar kwam in 1945 de familie van het echte Fabergé achter, die hebben toen een schikking ontvangen met de afspraak dat het bedrijf onder die naam uitsluitend parfum zou verkopen. Op dat moment had je dus Fabergé Inc in de VS en Fabergé en Cie in Parijs (de echte). In 1978 heeft Fabergé en Cie opdracht gegeven om de merknaam Fabergé te registreren in de VS maar dan voor juwelen, dit is alleen nooit afgerond. In het Amerikaanse merkenregister kun je dit ook zien en let daarbij eens goed op het logo:
Het uurwerk in dit horloge past ook in het tijdframe van registratie, de ETA 2783 is gemaakt van 1968 tot 1976, hierover zometeen meer. Dan zitten we nog met de vermelding van René Ullman in de binnenkant van de caseback. Die beste meneer heeft volgens Mikrolisk een complete bibliotheek aan merknamen gesticht voor horloges maar Fabergé hoort daar niet bij.
Daarom mijn theorie: Ik denk dat Fabergé in Parijs (de echte) aan een horloge fabrikant (Ullman) heeft gevraagd om één (of meerdere) sample horloges te maken als voorbereiding voor de lancering van het merk om bijvoorbeeld winkeliers mee te benaderen. Maar omdat het merk nooit echt is geregistreerd is daar niets van terecht gekomen, maar de horloges zijn wel gefabriceerd. Dat zou een mogelijke verklaring zijn waarom je niets specifieks over deze horloges kunt vinden.
Ik durf daarom de stelling aan dat het een originele Fabergé is, maar aangezien het toch een relatief goedkoop geproduceerd horloge is (ETA 2783 is massaproduct en relatief eenvoudig, plastic spacerring) en in opdracht is geproduceerd is het vooral interessant voor mensen die alles van dit merk willen hebben. Toch is het bovenal een leuk horloge met een boeiend verhaal.