Wat is de ultieme dress watch?

Deze Pam’s zijn wel etrg fraai, ze zijn wat groter en dikker, maar door het bolle glas is de optische dikteduidelijk minder. En door zijn vorm valt hij wel weer goed op. Hij heeft veel identiteit zogezegd. Dat is een belangrijk punt.

Hoeveel identiteit mag een dress horloge eigenlijk hebben?

Veel van de aangehaalde voorbeelden zijn imho wel erg saai, misschien dat ik daarom niet van de dress watches ben. Als de conclusie klopt dat er bij veel gelegenheden uberhaupt geen horloge mag worden gedragen maar wij als horlogeliefhebbers daar een uitzondering voor willen maken, waarom zouden er dan geen complicaties op mogen zitten? Anyhow, interpretatie zal per persoon verschillen. Voor mij <10mm, leren band en redelijk intgetogen (zonder saai te worden dus). Ik heb er een waar ik erg happy mee ben:

Rainer B. Schreef:

Overigens wel een interessant (neven)punt. Mag een
dress watch idd geen complicatie hebben? Is een
chronograaf per definitie geen dress watch?
Hooguit enigszins dressy? Food for thought.

Tja, wat mij betreft niet. Maar, bij gebrek aan algemeen aanvaarde definitie is het een mooi onderwerp van gesprek.

Zoals Snooker al schreef mag in een dress-situatie eigenlijk een horloge al helemaal niet. Maar, ik zou naar een bruiloft een Portugieser chrono of bepaalde PP’s zonder problemen dragen. Maar ook daar geldt: geen bling. Het is de dag van het bruidspaar, niet die van de gasten.

Vahalis Schreef:

Jaap-Wim Schreef:

De “kleine Portugieser” die al eerder werd
aangehaald is inderdaad heel fraai, ref.nr.
daarvan is de 3531 en was geloof ik 36mm, je
komt
ze tegenwoordig nog maar zelden tegen en als je
ze
al tegenkomt zijn ze eigenlijk meteen verkocht:

Zo te zien nog niet verkocht:
http://www.dezinvanluxe.nl/nl/forum/10/17889

Die zwarte versie was volgens mij sowieso altijd al minder gewild. Paar jaar geleden gingen ze in elk geval ruim binnen de 24uur weg. Prijs vind ik trouwens ook erg hoog ingezet door de verkoper.

Totaal geen dresswatch die JLC.

Maar oh zo mooi (tu). Zelf zou ik 'm ook wel als dress watch dragen. Hooguit kan dan de secondewijzer nog iets soberder (ook zilver of zwart).

blerpa Schreef:

beste Horlogeforummers,

Hoe ziet volgens jullie de ultieme dress watch er
uit? Ik ben druk in de weer met het nieuwe
pellikaan timing basismodel. De naam is al bedacht
maar houdt ik nog even voor mezelf.

Ik ben uit gekomen op:

40 mm diameter
9 mm dik
stalen kast (of desnoods witgoud)
automaat
mat zilveren wijzerplaat
22 mm croco band
wijzers in leaf stijl (of variatie daarop)

Ik ben druk bezig met het leggen van de laatste
hand aan het kast ontwerp om de details en
verhoudingen helemaal goed te krijgen.

Als jullie overwegingen hebben over maten,
materiaal, waanzinnige klassiekers etc, dan houdt
ik me aanbevolen !

Groeten Hubert Pellikaan

Hallo Hubert,

ik ga dit project zeker volgen, vooral het idee Dutch Made spreekt me wel aan! De maten die je eerder aangaf lijken me goed, al moet je niet groter dan 40mm gaan naar mijn mening. 9mm dikte is ook prima.

Weet je al of het een centrale- of kleine secondewijzer zal krijgen? En kan je misschien al een tipje van de sluier oplichten? Details van de wijzerplaat bijv.? En hoelang denk je dat het nog duurt voor het hele project verkoopklaar zal zijn?

Veel vragen maar ik hoop dat je ons iets meer kunt vertellen hierover. Alvast bedankt!

Hoi,

Ik ben nu bezig met de juiste oppervlakte van de wijzerplaat (mat zilver en andere varianten) en het ontwerp van de kast. Het ontwerp van de wijzerplaat is ongeveer klaar. Heeft nog een final check nodig; mogelijk laat ik een paar test platen maken in groter formaat als echte test.

Ook ben ik druk bezig met het kast ontwerp. 3D design is toch best lastig…

Als er foto’s zijn laat ik wat zien!

Groeten

Hallo Hubert,

ik ga dit project zeker volgen, vooral het idee
Dutch Made spreekt me wel aan! De maten die je
eerder aangaf lijken me goed, al moet je niet
groter dan 40mm gaan naar mijn mening. 9mm dikte
is ook prima.

Weet je al of het een centrale- of kleine
secondewijzer zal krijgen? En kan je misschien al
een tipje van de sluier oplichten? Details van de
wijzerplaat bijv.? En hoelang denk je dat het nog
duurt voor het hele project verkoopklaar zal zijn?

• geen datum
  • alleen uren, minuten en eventueel centrale secondewijzer.

Voor mij zijn de VC Patrimony en Lange 1815 goede voorbeelden, en natuurlijk mijn Moser Monard :slight_smile:

Groet
Mark

Als je, voor de veiligheid en tegen besmetting, in rubberpak met snorkel en (gepoetste) flippers naar de nieuwjaarsreceptie van HM gaat, kun je daar best een uit de kluiten gewassen duikersklok bij om de pols gespen, zoals je sommige tv-presentatoren en sportverslaggevers ziet dragen.
Dat kleedt goed af vind ik.
Elio di Rupo, je weet wel, draagt een keurig plastic product uit het land van scherpschutter W. Tel. Een heer van stand kan zich daarmee overal vertonen en weet zich tot in de hoogste kringen geaccepteerd.
In rok houdt hij zijn vlinderdas om, maar dan gaat het horloge vanzelfsprekend terug in de juwelenkluis.

Eadem sed aliter. Zoiets maar dan anders.

Het kast ontwerp is helemaal klaar, nu nog onderhandelen over prijs en aantal…

Als test heb ik een paar wijzerplaten gemaakt in mat zilver, met het oude ontwerp. Ziet er wel erg mooi uit. De versioes in bladgoud vind ik minder, wat denken jullie?

Groeten HUbert Pellikaan

http://www.pellikaantiming.nl/bladgoud-en-mat-zilveren-wijzerplaat/

Ik zoek nog even hoe ik er direct een foto bij kan plakken…

blerpa Schreef:

Het kast ontwerp is helemaal klaar, nu nog
onderhandelen over prijs en aantal…

Als test heb ik een paar wijzerplaten gemaakt in
mat zilver, met het oude ontwerp. Ziet er wel erg
mooi uit. De versioes in bladgoud vind ik minder,
wat denken jullie?

Groeten HUbert Pellikaan

http://www.pellikaantiming.nl/bladgoud-en-mat-zilv
eren-wijzerplaat/

Ik zoek nog even hoe ik er direct een foto bij kan
plakken…

Bladgoud doet het voor mij ook niet echt, maar de zilveren versie is super (tu)

JTrapman Schreef:

blerpa Schreef:

Het kast ontwerp is helemaal klaar, nu nog
onderhandelen over prijs en aantal…

Als test heb ik een paar wijzerplaten gemaakt
in
mat zilver, met het oude ontwerp. Ziet er wel
erg
mooi uit. De versioes in bladgoud vind ik
minder,
wat denken jullie?

Groeten HUbert Pellikaan

http://www.pellikaantiming.nl/bladgoud-en-mat-zilv

eren-wijzerplaat/

Ik zoek nog even hoe ik er direct een foto bij
kan
plakken…

Bladgoud doet het voor mij ook niet echt, maar de
zilveren versie is super (tu)

Zilver!

blerpa Schreef:

Ik zoek nog even hoe ik er direct een foto bij kan
plakken…

Zelf vind ik de zilveren mooier. Dat gerafelde bladgoud vind ik net wat te klassiek voor je klokje.
Ik zou het overigens wel gaaf vinden als je de wijzers van zwarte lume zou voorzien. Het klokje komt dan ook beter overeen met je filosofie.

Heb je misschien ook plaatsjes van de achter- en zijkanten? En is de kast uiteindelijk idd kleiner geworden? En zit er daardoor een ander uurwerkje (Peseaux 7001?) in? Of waren er nog wat wijzigingen in de ideeen?

Hier nog supersize voor de details.

Ik vindt de gouden niet zo fraai.
Het is net alsof je goudfolie op de wijzerplaat hebt geplakt, op de foto oogt het wat goedkoop. Misschien in het eggie een heel ander gezicht, maar ja, wie ben ik.
De zilveren vindt ik beter gelukt.

Ik had een geheel ander wijzerplaat-ontwerp verwacht. Nu is het toch een variant op de bestaande wijzerplaat. De zilveren is net het negatief van de normale zwarte. Als de maat ook nog hetzelfde is, vind ik het het niet dressy.

Is het ook geen of-of probleem?
Of je streeft naar een zo groot mogelijke herkenbaarheid als Pellikaan.
Of je ontwerpt een dresswatch from scratch?
Lijkt me een moeilijk dilemma.

Moet dit een klassieke dresswatch worden, dan wijzigen er imho 3 zaken.
De kast wordt geheel gepolijst;
De ui-kroon vervalt;
De plaat wordt “rustiger”.

Iets in de richting van de Stowa Marine of Archimede Deckwatch met handhaving van de eigen identiteit zou ik me misschien wel kunnen voorstellen.
Desswatch? Nee, maar wel iets dressiger!

In ieder geval veel succes gewenst met je nieuwe ontwerp.
Ongeacht wat het gaat worden!

Zilver vind ik beter, maar ik wacht eigenlijk nog steeds op een 42 mm versie van de Flying Dutchman (oftewel de PT1) of misschien zelf 41 of 40.
Gaat die er ooit nog komen. Daar had je ooit wel nog over in een mail contact :slight_smile:

Naar mijn mening is de ultime dresswatch het NIET dragen van een horloge.

Op de tweede plaats komt naar mijn mening een vintage horloge van maximaal 40mm maar liefst ietsje kleiner en een zo rustig mogelijke wijzerplaat en als enige optie misschien een datum.

Jos M Schreef:

Naar mijn mening is de ultime dresswatch het NIET
dragen van een horloge.

Op de tweede plaats komt naar mijn mening een
vintage horloge van maximaal 40mm maar liefst
ietsje kleiner en een zo rustig mogelijke
wijzerplaat en als enige optie misschien een
datum.

• 1, met dien verstande, dat ik 38mm voor een dresswatch eigenlijk al de limit vind.