Vorig jaar heb ik op MP een oude Omega gekocht, eigenlijk gewoon omdat de stijl me aansprak.
Zo heb ik hem gekocht, een te grote kroon en een wat muffe nato erop:
Maar de nieuwsgierigheid krijgt toch de overhand, want wat is nu eigenlijk origineel en wat niet?
De wijzerplaat is natuurlijk van een latere datum en is beschilderd met een slechte lume.
De wijzers zijn lijken me origineel, maar zijn voorzien van dezelfde slechte lume
Het uurwerk is een 26.5 SOB T2 zou rond 1938 gemaakt zijn, hierbij lijkt de balans ooit vervangen te zijn door een later type, wat vanwege het gebrek aan een Incabloc ook wel te verklaren is.
Het achterdeksel is gemarkeerd met Acier Staybrite en dit zou een primitieve RVS soort zijn. Ik heb de bezel, kast en deksel met een XRF gecontroleerd op chemische samenstelling en deze bevat ongeveer 12%-13% chroom en nikkel. Ook dit lijkt dus origineel te zijn.
Waarom dan toch een topic openen?
Ik heb lang getwijfeld of de kast wel origineel omdat de lugs geen doorlopende gaten hebben, wat ik eigenlijk nooit zie bij vergelijkbare modellen op internet, maar de chemische samenstelling lijkt wel te kloppen.
Mijn echte vraag is dus eigenlijk, kloppen mijn bovengenoemde aannames over wat wel/niet origineel is? En wie heeft er een foto’s van hoe de wijzerplaat er origineel uit gezien zou hebben?
Alle info is welkom!
Je moet begrijpen dat het vrijwel onmogelijk is om een heel goed exemplaar te vinden maar heb toch wel mijn vermoedens dat deze wijzerplaat niet origineel is. Ik zie nergens ‘swiss made’ staan en dat zou je toch wel verwachten. Aan de andere kant: hoe de plaat is aangetast ziet er wel ‘echt’ uit. De wijzers met kleur lijken me wel kloppen toch, verwacht jij blauwe wijzers bij een zwarte plaat?
Bedankt voor je reactie!
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik zou moeten verwachten, de wijzers zien er oud genoeg uit om echt de zijn, maar de wijzerplaat is 100% vervangen. Of de originele zwart is geweest of niet durf ik niet te zeggen, maar ik zou graag willen weten wat het is geweest.
Hier op het forum staat overigens een Helma te koop die ook zwart met geblauwde wijzers is, dus het lijkt niet ongebruikelijk te zijn.
Oh en trouwens met gevonden bedoel ik foto’s op internet, ik heb hem niet gekocht ofzo.
Die Helma daarentegen zal dit weekend waarschijnlijk wel mn NA zijn
Het heeft even geduurd, maar hierbij de afsluiting!
Nadat een balansveer onvindbaar of extreem duur bleek heb ik van @hans151 een donorhorloge over kunnen nemen.
Helaas bleek het onmogelijk om de veer of de complete balans over te zetten, omdat de balansas anders was… toen besloten om het hele uurwerk over te zetten, maar de gatmaten van de wijzers waren ook anders
Dus uiteindelijk zit er dus een ander uurwerk en 3 nieuwe wijzers op die toch een beetje se originele stijl respecteren. Nu maar lekker dragen!