Wat te denken van deze Rolex uit de Oekraïne?

FrankK Schreef:

Uurwerk ziet er netjes uit zeg. Meestal zijn de
schroeven wel wat meer toegetakeld.

Ik ben ook best wel tevreden met deze Molnija:D

Nato eromheen en aan de kalkoen zou ik zo zeggen.

Een NATO aan een Oostblok klokje??? Ik heb al eens op WUS (afd. Russissche horloges) gevraagd wat het Warschaupact alternatief is, maar helaas geen antwoord gekregen:( Zal het nog eens doen als ik goede foto’s van deze Molnija heb gemaakt.

Fijne kerst, Tom!

Dank je Frank! Prettige dagen en een gelukkig nieuwjaar:~

Hier is trouwens een zeer zeldzame piloten Strela te koop.::o
De kroon ook op twaalf uur.
De legende wil dat deze klok met een grote riem om het been van de piloot zat.
Als hij in het vliegtuig in zijn stoeltje zat, had hij er goed zicht op.
Ik heb zo,n exemplaar een paar keer in de handen gehad, het is een prachtig model.
Deze Strela kost een stuk minder dan die Rolex.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350295786807&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Groeten, Chris.

Hoi Chris,

Ik had hem al gezien, hij is erg fraai, maar buiten mijn huidige budget:(

Over het om het been binden. Mark Gordon stelt dat dit soort klokjes om de bovenarm gebonden wordt. Ik heb daar over nagedacht. Vroeger, toen ik meer geld dan ‘brains’ had, heb ik aan sportvliegen gedaan. Ik kreeg o.a. les in een Cessna 150, een tweezitter. In zo’n vliegtuigje stapte je niet in, maar je trok hem aan. Erg krap dus. En dan zit je opgevouwen achter de stuurknuppel met je vluchtplan en je kaarten op je schoot. Dan kan je onmogelijk op een klokje kijken die je daaronder om je bovenbeen gebonden hebt. Om de bovenarm gaat ook niet, zoals Mark denkt. Hou maar eens een horloge op je bovenarm en probeer dan eens snel en goed de tijd af te lezen en de chronograaf te bedienen. Kan wel, maar absoluut niet handig. Ik had gewoon m’n Omega Seamaster 145.024 om de pols en dat ging redelijk.

Nu was een Cessna 150 begin jaren '80 ruimer van opzet dan die kisten uit jaren '40/50, waarin de jachtvliegers de lucht mee ingingen. Die zijn niet op ruimte gebouwd, maar op zo klein mogelijk. De vlieger had echt niet veel ruimte. Hij zat met zijn arm(en) naar voren gericht om de stuurknuppel vast te houden, etc. etc. In die houding lijkt het mij waarschijnlijker dat daarom dit soort horloges gewoon om de linker onderarm gebonden werd. En omdat de 12 dan bij de kroon zit (de wijzerplaat is n.l. 90° gedraaid) is het horloge ten alle tijde goed af te lezen en een eventuele chronograaf goed met de andere hand te bedienen. Beter dan ik met m’n Omega om de pols! Zelfs als je auto rijdt is het al lastiger om je horloge af te lezen: je moet je pols draaien en dan kijk je nog niet ‘recht’ op de wijzerplaat.

Maar goed, dit is mijn gedachte erover. Ik heb wel eens een paar avonden foto’s op internet van vliegers uit die tijd bekeken, maar geen horloges gezien. Noch om de pols, noch om de bovenarm, noch om het been. Dus ik heb geen bewijs:(

Het komt goed uit dat je gevlogen hebt Tom, zo komen we er ook nu achter dat er
het een en ander niet klopt van de verhalen. :slight_smile:
Ik bedenk nu ook, dat veel russiesche militaire vliegtuigen zo’n grote mechanische klok in het instrumentenpaneel hadden zitten.
Ze hadden eigenlijk niet eens een horloge nodig.
We zoeken verder.:wink:
Groeten, Chris.