Watchwinder of niet

Het zal echt een persoonlijke keuze zijn… Als je graag afwisselt en je hebt een stuk of 4 automaten die je regelmatig afwisselt, is het wel aan te raden👍

Gezien de voor- en tegenstanders en het feit niemand mij er van heeft kunnen overtuigen dat er een significant verschil (alle plussen en minnen opgeteld zal er misschien een klein verschil kunnen zijn, maar dat zal echt niet in de orde van een onderhoudsbeurt nodig na 5 in plaats van 7 jaar zijn) is in slijtage tussen op de winder laten lopen of stil laten vallen en bij weer gaan dragen opnieuw instellen en opwinden, is het voor mij in ieder geval gewoon een kwestie van gemak. Heb je geen zin om automaten steeds op tijd te zetten of kost dit te veel moeite door eventuele complicaties, dan zet je hem op de winder. Boeit dit je niet, dan houd je het geld voor een winder lekker in je zak.

2 likes

Het is een persoonlijke keuze. Winder geeft gemak en beschadigt uurwerken niet (in mijn ogen).

Wat ik doe:

Kalenderhorloges laat ik op de winder staan, ook als ik ze een tijdje niet draag. Reden is dat het instellen van dergelijke horloges een precies werkje is (zorg dat de tijd in de ‘veilige zone’ staat, hoe zat het ook al weer met die maanfase, enz.).

Date-only horloges heb ik soms in de winder, maar vaak ook niet. Instellen is letterlijk in minder dan een minuut gedaan.

Date horloges zonder quick-set die meer dan een week niet worden gedragen plaats ik vaak wel in de winder. Anders moet ik die wijzers wel heel vaak ronddraaien.

En over de uurwerkslijtage; volgens mij valt dat reuze mee. Als iemand een date-just decennia lang kan dragen zonder onherstelbare schade aan het uurwerk, dan kan zo’n winder ook geen kwaad.

Just my 2 cents.

1 like

Een horloge dragen zou slijtage veroorzaken. Een horloge niet dragen is een aankoop die niet gedaan had hoeven worden.

Rust roest, dus dragen.
Horloges die niet om mijn pols zitten, zitten op mijn watchwinder.
Ik vind het mooi hoe mijn horloges draaien, en de gangreserve blijft op pijl.

Bij quartz horloges is stilvallen ook geen optie. Stel je voor dat je hart niet meer klopt, dus wat blijft bewegen zal lang blijven bewegen.

1 like

Ik weet dat het ruim een jaar later is.
Ik weet dat de meningen zijn verdeeld.
Ik heb een stuk of 10 / 12 automaten van verschillende uitvoeringen chrono, date , zonder date. Dus ook ik vroeg mij af of de (on)zin van de watchwinder uit te leggen was.
Na de service van mijn 13 jaar oude Tag Heuer Monaco en mijn 21 jaar oude Omega Seamaster gaf Nico Rijsman aangegeven dat het gebruik van een watchwinder zijn inziens alleen als voordeel heeft dat de pakking en schroefdraad van een duiker wordt ontzien (minder slijt) maar het uurwerk des te harder en hij raadt het dan ook af bij dresswatches. Mocht je volgens Nico een watchwinder gebruiken. Gebruik deze dan op minimaal (benodigde) snelheid om slijtage te beperken.

John Eeltink van tentotwo, die mijn Longines en Seiko’s heeft geserviced geeft aan dat er wel degelijk slijtage plaatsvind. Echter, dat dit bij dragen ook plaatsvind en vaak in meerdere mate dus is hij neutraal in aan of afraden.

De Rolex servicedesk van Gassan die mijn Tudor’s heeft geserviced (garantie) geeft aan dat er geen enkel bezwaar is om een watchwinder te gebruiken mits deze soepel loopt( rustige motor) van goede kwaliteit is om schrokken , magnetisme en schade en rek op de band te voorkomen en dat bij de juiste service interval er geen bezwaar is.

Ik heb drie watchwinder waar over het algemeen 8 horloges op draaien en heb onlangs de Black Bay (geen datum) en de dreswatches van de winder afgehaald en draai deze op bij gebruik. De schroefkroon niet te strak aandraaien en enkel een extra slag geven bij zwemmen met mijn horloges, die als het goed is zonder dichtgedraaide kroon nog steeds wr zijn tot 5 bar.

Het blijft een puntje van discussie, maar wellicht zijn de meningen van de proffesionals voor jullie doorslaggevend.

Groeten!

1 like

Een artikel die jouw toevoeging ondersteund. Het gebruik van een watchwinder of het laten stilvallen maakt geen verschil voor het onderhoudsinterval.

1 like

Mooi stukje. Thanks.

Ik heb besloten om er vooralsnog geen aan te schaffen … zou t zoals al eerder in topic aangegeven enkel doen wanneer er een complicatie op zit die enigszins lastig in te stellen is :blush: