Ze dragen een brunmontagne hlfe.
Ja, een Russisch horloge was het allereerste. Maar het eerste Zwitserse was dus een Heuer en niet Omega, die (de laatste, dus) dan wel weer hun verhaal al vele decennia en ver voorbij vervelens toe uit blijft melken.
![]()

![]()
En dooooorrrr.
Nietes. De G-shock ook, 5600, 5900, etc. En Timexâ Ironman horloges. Die zijn allemaal flight qualified geraakt. Voor een specifiek stel missies is de Speedmaster kortstondig al flight qualified getest, maar volgens mij is er zelfs ooit een Bulova stemvork horloge flight qualified geweest.
Mij zal het verder totale worst zijn. Er zijn zoveel horloges geweest die het in de ruimte gewoon hebben gedaan dat ik bijna zou zeggen dat ruimtereizen geen raketwetenschap zijn voor een horloge.
Het wordt wel steeds gevaarlijker, met al die rommel die we rond aarde hebben zoeven, tegenwoordig. Naast 33.000 grote objecten zijn er ook botstingen geweest waardoor kleine metaaldeeltjes met duizenden kilometers per seconde rond de aarde draaien.
Aan de andere kant: Als je eenmaal richting de maan komt is het een oase van stilte en rust.
Fortis bevindt zich al decennia lang in space. Ook deze eeuw historie gemaakt. Fortis âWerk-17â: Het enige echte spacetested uurwerk:
Zal het geen IQ test noemen.
Maar het is wederom âbijzondere handelâ.
@ABCSteed .
Mooi altijd die beelden vanuit ISS.
Duurste laboratorium ooit ever.
Een varkensstal ziet er fatsoenlijker uit.
Rondje maan inderdaad.
Volgende keer voetjes op de grond.
Met een Speedmaster X-33 om de pols ![]()
Maar natuurlijk.
Prompt: 'Welke horloges worden er gedragen door de crew van de Artemis II gedurende de huidige reis naar de maan"
Bron: ChatGPT
De maanlanding is een historische gebeurtenis, en Omega levert alweer bijna 30 jaar de X-33 aan NASA voor allerlei ruimtemissies. Dat ze daarnaar verwijzen, is toch geen uitmelken? Dat zou het zijn als bijvoorbeeld Steve McQueen meer dan 50 jaar geleden een Speedmaster in een film had gedragen, en ze daar nog steeds over zouden doorgaan. ![]()
Maar het topic is: welke horloges zijn onderweg naar de maan? En het korte antwoord is: geen Fortis.
Ja, die is naar de maanâŠ
Nou ik doel op de analoge Speedmasters, sinds de early '60s, met die ontelbare verwijzingen naar de maan(missies). Dat wordt echt wel heel erg uitgemolken, hoor. Ik kan hier echt een oneindig aantal advertenties en andere PR- en marketinguitingen posten, naast een bijna onuitputtelijk aantal publicaties van media, âinfluencersâ, etc. die daar dan weer aandacht aan besteden. Daar ben ik dus wel 'n beetje klaar mee. Dat weten we nou wel.
![]()
Verder, hey
is de King of Cool.
Dat een Heuer Monaco, om zijn pols, zoân belangrijke rol had in de film LeMans is natuurlijk gewoon vet en natuurlijk verwijst het merk hier af en toe naar.
Hij koos dit model overigens zelf uit, uit een aantal horloges waaruit hij kon kiezen. Tegenwoordig zijn er trouwens heel veel andere bekende dragers (geweest) van dit model, waaronder Brad Pitt, Patrick Dempsey (ja, ook privé) en natuurlijk Max Verstappen. Niks mis met wat promotie, op zich. Maar kom op, kom 'ns met wat nieuws! ![]()