Welke type Landeron uurwerken zijn dit?

Mooi andre. Ontbreekt ook nog in mijn collectie.

Hi Freddy,

Verzamel je specifiek de verschillende Landeron modellen ?

In het boek van Gerd Lang staan er zo’n 30 verschillende, inklusief de Landeron-Hahn voorlopers.
De Landeron reeks begint bij nummer 2 en dan nr. 3 en dan gaat het ineens naar 13 en 39 (2x) 42 , 48 (2x), 51 enz tot
72 en vervolgens latere modellen zoals 148 en 349
Ik denk dat Landeron zo’n honderd of meer verschillende calibers heeft gebouwd, de ontbrekende nummers zouden dan kleine(re) series geweest moeten zijn, speciaal ontwikkeld op verzoek van firma’s met hun eigen wensen.
zoals deze Lancet dus met 3 drukkers.
veel firma’s zouden genoegen hebben genomen met de Landeron ""standaard “” goedkopere calibers zoals de 48 en 51 modellen, die erg veel voorkomen.

wat denk jij ?

groet André

Hoe het juist zit met de nummering weet ik ook niet.
Welke was de nr 1 of hoe komt men aan een specifieke nummering is moeilijk te achterhalen.
De productie is zo enorm groot geweest bijzonder met Landeron omdat deze calibers fabriceerde voor de werkman, lees betaalbaar.
De nr 1 ka een prototype geweest zijn, zo staan er in het boek van Gerd Lang calbers die anoniem zijn maar misschien van Landeron geweest zijn, wie weet. Zal misschien ergens in een archief van de fabriek nog te vinden zijn.
Ik verzamel bijzonder chrongrafen en chonometers, als het bij prijs is. Maar het grootste deel van mijn verzameling zijn wel de standaard calibers, de speciale zijn zeldzaam en moeilijk in goede staat te vinden of men moet veel betalen. Als de kans zich voordoet zal ik eentje kopen maar lukt ook niet altijd. Zo heb ik vorige week nog aan het bieden geweest op een Record watch met een record caliber, ontbrak veel aan , was met datum dag en maand en is nog voor een 300 euro weg gegaan, was een plaqué kast met nog wel een mooie wijzerplaat. dan is er nog het probleem dat men er bijna geen onderdelen voor vindt. En dan de laatste minuut gaat die prijs nog zo de hoogte in dat men ineens genoeg moet bieden om zeker te zijn om het te hebben, en er toch nog naast gegrepen.
Maar een mooie mechaniek is voor mij als een schilderij, prachtig hoe alles zo mooi in mekaar past.

Den Hoed is een fourniturenwinkel in die veel onderdelen etc verkoopt c.q. kan bestellen. Hij is heel hulpvaardig en komt soms met de meest flitsende oplossingen als iets niet meer verkrijgbaar is.

Je hebt zo’n beetje hetzelfde aankoopbeleid als ik Freddy :slight_smile:

Hierbij een Landeron type 1 - 13 lignes ???
heeft veel weg van de eerste oude Landeron-Hahn (nr.24) in Gerd Lang’s boek op pagina 226, maar veel onderdelen zijn wat degelijker uitgevoerd en sommige zitten op een andere plaats.

Dypsa 36mm plm 1930 ---- suiza ----- i.p.v swiss onder op de emaille wijzerplaat

ook dit Landeron caliber staat niet vermeld in Gerd Lang’s boek

Groet, Andre

heeft iemand het adres van den hoed
en is er iemand die het merk aegis kent

Dit zou een Landeron 3 moeten zijn 15 1/2 L. Mooi horloge.
Wat mij opvalt aan de balansbrug van je horloge is dat de aanhechting van de spiraal aan de brug zelf zit , aan de F van de regelsleutel. De brug moet ooit stuk gegaan zijn, de “porte piton” aanhechting van de spiraal is afgebroken en men heeft dan maar een gaatje geboort verder in de brug en daar dan de spiraal vast gemaakt. Misschien is ook de spiraal vervangen geweest.

Knap hoor dat je dat allemaal kunt zien op dat fotootje, Freddy (tu) ,was mij nog nooit opgevallen.
worden / werden dit soort operaties wel meer gedaan ?

Ik heb het nagemeten , het is een 14,5 lignes caliber en beslist geen Landeron 3 model ,de hevels rond het kolommenrad zijn ook heel verschillend.
die Landeron Hahn (nr 24) komt wel bijna overeen.
Heb je dat boek van Gerd Lang in bezit ?

Groet
Andre

Hallo Jorrit,

Welke maat meet je tussen de kast voor de “femail pushpins”? Misschien heb ik er nog wel een paar liggen voor jouw horloge.

Je hebt gelijk, de tanden van het kolomwiel komen ook niet overeen evenals de hamers…
Het tussenrad van de chronograaf dat ingrijpt tussen het meeneemwiel en het centraal seconden rad van de chrono is wel gelijk en daar had ik mij een beetje op blind gestaard.
Ik heb dat boek van Gerd Lang, maar ligt in mijn atelier, moet ik eens bekijken.
Misschien toch een voorloper van Landeron ???
Die bevestiging van de spiraal is niet normaal, de brave man heeft een oplossing gezocht die wel afbreuk doet aan het horloge, maar als het werkt en het resultaat is er, is het beter dan niet lopen.

Het is duidelijk een afgeleid caliber van de oude Landeron-Hahn (nr.24) maar wel een licht verbeterde versie,vandaar mijn idee dat het een Landeron type 1 zou kunnen zijn ,maar moeilijk te beoordelen zonder de plaatjes van Gerd Lang erbij
dat is het mooie van dat boek,alle calibers naast elkaar,heel makkelijk te vergelijken op die manier.
is één van mijn meest geraadpleegde boeken.

Is waarschijnlijk ook de reden dat deze primitieve reparatie mij nooit is opgevallen :), het horloge werkt goed en loopt ook goed op tijd. zowel zonder als met de chrono functie ingeschakeld.