Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

Een Fraaie omdat het alweer regent :weary:

24 likes

27 likes

22 likes

Mooi! Nieuwe aanwinst?

Ze lijken wel wat op elkaar. Vooral de kast.

28 likes

De Rox !

27 likes

3 likes

Vandaag de Titoni Airmaster Titoflex 21 jewels maar weer eens tevoorschijn gehaald. Aangestuurd door een handwinding ETA 1080. Dit plaatst het horloge rond 1955.

Het gebruikte font doet een beetje aan de Art Deco periode denken. Het zirconia steentje boven de 6 positie is ook bijzonder. Referentie nummer op de case 246-81.

Over de vintage Titoni horloges is weinig info te vinden. Wel blijkt dat dit merk populair was in Zuid-Oost Azië. Toevallig stuitte ik op onderstaand advertentie uit Indonesië.

Waar ik nu nog benieuwd naar ben is waar de aanduiding Titoflex voor staat. Is geen shocksysteem aangezien het uurwerk voorzien is van Incabloc.

Wie oh wie heeft het verlossende woord?

23 likes

Dank je wel. Ziet er nog top uit voor mijn lekenoog :ok_hand:
Helaas is het caliber nummer net niet te lezen, is ook beter verstopt - onder de balans. Ik zie AR of AS en vaag een nummer. Op de deksel staat meestal ook een nummer waaruit het af te leiden is trouwens :hugs:

20 likes

Of het echt een toegepaste techniek is dan wel een marketingkreet vóór dat Incabloc een begrip was, kan ook een vraag zijn…Enicar gebruikte in die tijd de term Eniflex. Benieuwd wie hier de trend in heeft gezet🤔

2 likes

Nice! NA?

1 like

Dank je! Ik ben er nog steeds erg blij mee. En hij loopt super!

Na het openen van de deksel is hij gestopt en krijg ik hem niet meer aan het lopen :flushed: misschien eens wegbrengen voor een beurt.

1 like

Hindustan Machine Tools, kortweg HMT uit India vandaag

22 likes

Wat een geinig ding :slight_smile: Nog nooit eerder gezien, maar met die vette Onyx(-achtige) plaat en rode secondenwijzer wel een tof horloge! Hoe oud issie? Lijkt me ergens uit de jaren 80?

Montdor uit 77.

19 likes

No like - dat is balen zeg. :grimacing: Had ik nu maar niks gevraagd :flushed: Beetje warm leggen al geprobeerd? Misschien heeft die heeel lang stil gelegen en is de olie verhard?

Er is wel meer mis met het uurwerk; de complete automaatmodule ontbreekt :grimacing: Lijkt mij een 1125 zonder automaatmodule:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1125

3 likes

Shit je hebt gelijk, op de deksel was een code ACPS en de A staat inderdaad voor Automatic :thinking::roll_eyes:

1 like

Heeft misschien iets met de balans te maken?

Zo hebben Wyler horloges met Incaflex aanduiding bijvoorbeeld deze balans:

Dit was ook een bescherming tegen schokken e.d.

9 likes