Een Fraaie omdat het alweer regent
Vandaag de Titoni Airmaster Titoflex 21 jewels maar weer eens tevoorschijn gehaald. Aangestuurd door een handwinding ETA 1080. Dit plaatst het horloge rond 1955.
Het gebruikte font doet een beetje aan de Art Deco periode denken. Het zirconia steentje boven de 6 positie is ook bijzonder. Referentie nummer op de case 246-81.
Over de vintage Titoni horloges is weinig info te vinden. Wel blijkt dat dit merk populair was in Zuid-Oost Azië. Toevallig stuitte ik op onderstaand advertentie uit Indonesië.
Waar ik nu nog benieuwd naar ben is waar de aanduiding Titoflex voor staat. Is geen shocksysteem aangezien het uurwerk voorzien is van Incabloc.
Wie oh wie heeft het verlossende woord?
Dank je wel. Ziet er nog top uit voor mijn lekenoog
Helaas is het caliber nummer net niet te lezen, is ook beter verstopt - onder de balans. Ik zie AR of AS en vaag een nummer. Op de deksel staat meestal ook een nummer waaruit het af te leiden is trouwens
Of het echt een toegepaste techniek is dan wel een marketingkreet vóór dat Incabloc een begrip was, kan ook een vraag zijn…Enicar gebruikte in die tijd de term Eniflex. Benieuwd wie hier de trend in heeft gezet🤔
Nice! NA?
Dank je! Ik ben er nog steeds erg blij mee. En hij loopt super!
Na het openen van de deksel is hij gestopt en krijg ik hem niet meer aan het lopen misschien eens wegbrengen voor een beurt.
Wat een geinig ding Nog nooit eerder gezien, maar met die vette Onyx(-achtige) plaat en rode secondenwijzer wel een tof horloge! Hoe oud issie? Lijkt me ergens uit de jaren 80?
No like - dat is balen zeg. Had ik nu maar niks gevraagd
Beetje warm leggen al geprobeerd? Misschien heeft die heeel lang stil gelegen en is de olie verhard?
Er is wel meer mis met het uurwerk; de complete automaatmodule ontbreekt Lijkt mij een 1125 zonder automaatmodule:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1125
Shit je hebt gelijk, op de deksel was een code ACPS en de A staat inderdaad voor Automatic