Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

13 likes

Wow! Wat een vondst! Dat verhaal hebben we nog tegoed? AUB?

1 like

26 likes

De historie van lacorda:(linkje:https://www.watchuseek.com/threads/lacorda-brand-info-needed-please.727762/)
Lacorda was founded by Eric Weil. He was born in 1906 in Bad Godesburg and studied law. However because of the antisemitism in Germany he and his wife emigrated to France in 1934. When the war broke out he joined the French Foreign Legion and on the defeat of France he became a French national. (The French Government had declared that whoever joined the Legion would become a French citizen on completion of the war, little realizing that the war would quickly end in defeat). He lived in the south of France until 1943 before escaping into Switzerland, where he remained until the end of the war.

He returned to Paris, looking for employment. He soon realized that there was a tremendous shortage of watches in France and he started to illegally bring watches into France from Switzerland. He soon realized that the profit margin would be greater if he imported watch parts and had the watches assembled in France, hence the brand name Lacorda. At its peak in the 50’s the brand had 10% of the French watch market and the business also had the agency for Vulcain. The business employed 12 reps who each managed a territory.

The business was sold in the 60’s and nearly collapsed when the Japanese Citizen range was introduced to France. Eric Weil was brought out of retirement by the then owners of Lacorda to manage the business, which he did for a number of years before retiring.

He told me an interesting story that in the 50’s his nephew and a friend visited the business with the intention of learning how to get into the watch industry. He advised them that the best business model was to assemble under their own brands, hence today we have Michelle Herbelin and Raymond Weil.

3 likes

Hoe cool is die dan! Lijkt wel om mijn EONE bradley die special voor blinden is ontwikkelt.

1 like

Voor vanavond weer eens een Seiko Elnix, met nieuw facetglaasje…

11 likes

Oud quartz uurwerkje van Ricoh

14 likes

15 likes

Kicken. Werkt dat met magneten?

Hi, nee dit glaasje heb ik er zelf op geperst.

Ja ziet er wel grappig uit he. Zijn eigenlijk gewoon twee schijfjes boven op elkaar. Bovenste met de minutenwijzer is dan een glaasje

Oei, die was ik bijna vergeten Wilko.
Heb hem zelfs omgehad toen we in Arnhem bij elkaar waren pre pre pre Corona era

Wattissie mooi, en ik ga er toch maar eens opnieuw op letten.
Onder welke naam werd dit model ook alweer gevoerd?

Hij doet me ook denken aan de overtuigende stijl die Pole Routers hebben van UG.
En bij Harry, oftewel @anon34385602 heb ik ook een Movado omgehad, zo strak en overtuigend. Maar op een vergelijkbare manier als jouw Tissot.
(Ook zo ondergewaardeerd en dat is jammer, maar ook weer voordelig als je op zoek bent naar betaalbare kwaliteit.)
Prijzen zijn nog niet bizar terwijl ze niet onder doen voor de bekende modellen van de grote merken.
Heb net een presentatie gezien van Niglo op YouTube
Daar komt die Movado langs.

https://youtu.be/TrIF86jANuI

En, nog leuker, daar komt ook de Airain langs die ik aangeprezen heb bij…kweeniemeer, maar wel hier op het forum. Deze forumcollega reageerde op mijn Jacquet Droz,
De Airain is in het filmpje heel goed te bekijken, en verbazingwekkend: een horloge van 1960 met een diameter van 40 mm. Op de pols in 1e instantie dus het idee dat je een chique modern draagt.

Mijn J.D.

Kan de foto van de Movado niet meer vinden.

Wel toegevoegd de foto van mijn Mido: een model uit 1959
Ook iconisch sterk en eenvoudig

En die Pontiac lijkt weer enigszins op jouw Tissot: schitterend

26 likes

16 likes

Ja dat was nog net voor de eerste lockdown volgens mij, andere tijden :roll_eyes:

Zoeken op dit model is lastig, ze heten namelijk Seastar, net als ongeveer de helft van alle vintage Tissot’s :laughing:
De versies met datum hebben ook nog Visodate op de wijzerplaat staan, maar veel verder kom je daar ook niet mee, dat staat ook op heel veel Tissot’s. De enige manier is zoeken op ref. Nummer, maar helaas is dat bij vintage Tissot verkopers nog geen gemeengoed, ref. Nummer staat er maar zelden bij… :relieved:

1 like

Dankjewel kerel.
Heb nu toch, zei het summier, meer aanknoping.
Je hebt me trouwens ook nog een keer getipt, toen niet mee doorgegaan (stond ie niet op eBay?)

Enfin, hetzelfde liedje voor deze nu, ik ga niet actief op zoek :smirk: maar als ik er zomaar een tegenkom…

Ach het perpeteum dilemma…

Als we weer (na Rutte 7) gaan meeten in Arnhem, moet (nou ja…) Je hem maar eens weer meenemen.
Dan neem ik mijn mooie Longines mee.
Ik verwacht dat jij die ook in het echt MOOI :grin: vindt

1 like

Stond denk ik inderdaad op ebay. Maar wel herkenbaar, ik wil ook al een hele poos een Tissot lobster chrono, maar elke keer als ik er een tegenkom heb ik net wat anders gekocht ofzo en liggen de prioriteiten even ergens anders :laughing:

Maar mocht ik er nog weer een keer een tegenkomen zal ik je wel weer een linkje doorsturen :+1:

1 like

Vandaag een andere ‘S’ dan de Anniversary van gisteren - een gewone Ancre :sunglasses:
Maar wel met origineel glaasje - Trouwens, heeft iemand al eens een marketing term verzonnen voor verouderd glas, soort patina maar dan anders? :yum:

17 likes

’ Dans son jus d’origine ’ Don :relieved:

3 likes

11 likes

Horus met heel boeiende wijzerplaat, de kleur van een kolibrie in Suriname

Werkt op een ETA 2783

19 likes