Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

17 likes

En hop de zomertijd in :grin:.

19 likes

Geweldig dat je hem terug gevonden hebt! Dit geeft je nog meer genot om het te dragen.

1 like

Gewoon een kwestie van perspectief. Je betaalt tegenwoordig al honderden euro’s voor een plakmerk voorzien van een goedkoop quartz uurwerk. Dan is er niets mis met een leuk uitziende vintage Sicura met een simpel doch robuust mechanisch uurwerk. Just my two cents :slight_smile:

2 likes

Jazeker! Ik baalde er al enorm van! Was echt blij om hem weer om de pol te hebben! :+1:t2:

1 like

13 likes

Nog een dagje Valjoux 72c.

29 likes

Klinkt dat deze wel een onderhoud kan gebruiken :sweat_smile: waarschijnlijk is de olie al wat ouder en loopt het uurwerk vast als je het neer legt, maar met beweging zal het nog werken. Niet zo goed voor slijtage van de onderdelen zo :wink:

1 like

Vandaag nog eens de Lip Dauphine

14 likes

Nog een voor het wielrennen begint.

20 likes

Deze beauty vandaag

23 likes

Bedankt voor de tip.
Ik zal hem klaarleggen voor een servicebeurt.

Een duiker op een leren band ??
Ach, waarom ook niet.

19 likes

Moet altijd kunnen, zeker met een vintage horloge waar je waarschijnlijk toch nooit het water mee ingaat.

Hoewel Ik dat met deze best zou durven, alleen niet met een leren band…

18 likes

35 likes

Glycine compressor

21 likes

Nog 3maandjes en dan is deze 50jaar! :tada:

20 likes

Leuke Seiko die ik een paar weken geleden overgenomen heb van HFer @Pontiac
Heel veel plezier van :slightly_smiling_face::+1:

13 likes

Vandaag, een sombere zondag waarmee we de Zomertijd in moeten. Gelukkig zijn de temperatuur en zonneschijn voorspelling voor de komende dagen wat gunstiger.
Vandaar dat ik op deze dag met een grauw tintje maar een horloge om de pols heb gebonden dat een gepaste soberheid en eenvoud toont. Een strakke Brequet style wijzerplaat, geblauwde wijzertjes en een ouderwets ogende kleine seconde boven (en niet òp) de 6 uur positie.

Een Gabriel. Recentelijk verworven door een leuke ruil met een Forumlid. (Dank je, @Serge2, ik hoop dat jij ook plezier hebt van de Rodania sport, die jouw kant uit ging).

Het horloge was al in een nette staat toen ik 'm ontving. Toch, omdat ik dat zelf leuk vind om te doen, wat poetswerk aan het vergulde kastje, toch maar een nieuw glaasje, een ander bandje en wat eenvoudig afregelwerk zonder timegrapher, op de gok en met wat geduld. Al met al knapte het horloge daar toch nog wat verder van op en nu ziet ie er weer helemaal netjes en draagbaar uit en geeft ie redelijk nauwkeurig de tijd aan.

Zoals ik ook graag doe, ben ik bij dit horloge weer even aan het spitten geweest naar de herkomst van het merk. Ik had er zelf nog nooit van gehoord. Op het Forum was er wel een oud draadje over een Gabriel horloge waarvan vermoed werd dat het van Belgische herkomst was. Op het web kwam er niet veel meer te voorschijn dan een enkel aanbod op eBay, zonder veel aanknopingspunten, behalve dat de verkoper aangaf dat er, net als in mijn exemplaar een FE kaliber inzat en de foto van het aangeboden horloge liet een zelfde lettertype logo zien. Geen herkomst, land of leeftijd.

In mijn Gabriel tikt een Cupillard / FE 233-68, volgens het nummertje onder de balans.

.

FE 233-68 Ranfft 2
Volgens de Ranfft gegevens is dat een uurwerkje uit de eerste helft van de jaren '70, waarmee de Gabriel dan redelijk goed gedateerd kan worden.
Veel informatie kwam er via zoeken op het Web dus niet uit, maar via de merkendatabase van Mikrolisk kwamen er toch nog wat meer gegevens over het merk naar boven.

Ik maak graag en veel gebruik van Mikrolisk, omdat het me zo veel inzicht geeft, vaak meer dan het in eerste instantie lijkt. Het leuke van de Mikrolisk database is dat je kunt klikken op de andere namen en woorden die in de getoonde lijstjes vermeld staan. Bijna alle woorden, namen en merken zijn automatisch van een hyperlink voorzien en daardoor kun je dus razendsnel van de ene referentie naar de andere springen en daardoor kruisreferenties (zichtbaar) maken. Als je dat doet krijg je verwijzingen en verbanden te zien die de samenhang aantonen tussen bepaalde merken, de firma’s die die merken voerden en andere sub-merken die ook geregistreerd staan bij zo’n firma. Omdat Mikrolisk altijd netjes vermeldt wanneer en in welke plaats / land die registratie plaats heeft gevonden, krijg je na een paar keer doorgeklikt te hebben op dezelfde namen die in meer dan één lijstje voorkomen een redelijk, maar soms ook verwarrend, beeld van de herkomst.

In dit geval leverde de input ‘GABRIEL’ een firmanaam G. Bernheim uit Schaarbeek (BE) op, met tevens een verwijzing naar een merknaam ‘HORACIO’, eveneens uit Belgïe.
Als je dan Horatio invoert in de zoekbalk van Mikrolisk krijg je de lijst hieronder:

Horacio is een merk van, jawel, Gabriel Bernheim uit Schaarbeek (BE), geregistreerd in 1945 en het merk Horacio is met een aantal Gabriel varianten in de jaren '70 gevestigd in Ostende (BE), wat daar op zowat fietsafstand vandaan is.

Maar om het geheel dan nog weer lekker verwarrend te maken zeur ik nog even door:
De éérste vermelding bij de ingave ‘GABRIEL’ in Mikrolisk geeft een verwijzing naar een Zwitserse firma: Clemence Frères &Co. van 1929 tot 1930. Veel eerder dus, maar met in het beeldmerk wèl het zelfde lettertype als op de wijzerplaat van mijn Gabriel:
Logo's gabriel

Bovenaan het ‘Zwitserse’, daaronder het ‘Belgische’ logo, vervolgens mijn Gabriel.

Mijn theorie is dat het oorspronkelijk Zwitserse merk van de gebr. Clèmence uit La Chaux-de-Fonds ooit is overgenomen door Gabriel Bernheim uit België, maar dat is puur een gokje. Verder lijkt mij dit dan typisch een gevalletje ‘Gooi maar in mijn pet’. Ik hou het maar op een Belgisch horloge met een merkgeschiedenis waarvan de Belgische en Zwitserse roots met elkaar zijn verweven, net als bij Pontiac en Verdal / Pronto. Mogelijk is Gabriel dus gewoon een plakmerk, en de overeenkomst met het Zwitserse logo gewoon toeval…

Het horloge is er niet minder leuk om.

Dank voor het lezen,
Lex

25 likes

Moet nodig een beurtje hebben.

2 likes