Welke vintage draag je vandaag? Deel VII

Deze past natuurlijk helemaal in jouw straatje; een horloge met Penguin als merk :smiley:

Ik weet dan weer vrij zeker dat ik heel weinig horloges met deze lay-out in de collectie heb. Is voor mij namelijk over het algemeen genoeg reden om van een aankoop af te zien. :sweat_smile:

Geen idee waarom, Alles cijfers vind ik prima; 3-6-9-12 heb ik ook niks op tegen, maar 2-4-6 knap ik bijna altijd op af. Niet genoeg symmetrie ofzo; geen idee. Toch apart hoe dat in je hoofd werkt :blush: :blush:

4 likes

2x potvolkoffie :slight_smile: identieke P … en 'k wist niet dat zij ook een horloge merk hadden :slight_smile:

3 likes

He, wat leuk een Pinguïn als horlogemerk! We kunnen samen wel een dierentuin beginnen :grin:

Ik doe mee met een even cijfers wijzerplaat

22 likes

@PaulusB vindt dat de ‘even cijfers configuratie’ een horloge wel elegant maakt. Persoonlijk ben ik geneigd om dat wel met hem eens te zijn. Maar waarom? Gevoel…
Dus, Wilko, dat is interessant voer voor psiegologen! Het zou zo kunnen zijn dat als jouw brein volgens de algemene standaards geprogrammeerd is, het verklaart waarom die layout met alleen de even cijfers niet zo vaak voorkomt. Maar de symmetrie is in wezen niet anders, alleen andersom als je begrijpt wat ik bedoel, dus dat zal het niet zijn. Standaard breinen bestaan niet, denk ik.

Als je over evenwicht praat lijken mij even getallen zelfs een evenwichtiger indruk te maken dan de oneven getallen. Dat heeft misschien iets te maken met deelbaar door twee en zo? Allemaal volgens mijn eigen binnen gevoels wereld dan. Nu ik er over na denk… hoe vaak zie je 1-3-5-7-9-11? Ik ga eens bij mijn eigen collectie te rade, maar ik durf nu al te gokken dat het er ook maar weinig of helemaal niet zullen zijn. Oneven getallen zijn volgens mijn innerworld sowieso minder evenwichtig. Er zitten in die reeks van 6 ook nog eens 5 priemgetallen: 1, 3, 5, 7 en 11 dus dat maakt het helemaal chaotisch.
3-6-9-12 is inderdaad heel evenwichtig met zijn relatie tot 4 kwarten en de rekenkundige verhoudingen met de 360 graden van een cirkel: 3=90graden, 6=180, 9=270 en 12=360 graden. Zo kun je nog wel wat numerieke logica verzinnen, maar het gevoel wat je hebt bij de cijfer / marker indeling van een wijzerplaat kan ik niet zo gauw in een logische verklaring onderbrengen. Om over Romeins dan nog maar niet te spreken. Daar zijn sommigen gek op, anderen verfoeien het.
Oh ja, wat ik al helemaal niet begrijp zijn de zogenaamde ‘Californian dials’, waarbij Arabische en Romeinse cijfers door elkaar worden gebruikt, soms ook nog in combinatie met alleen markers i.p.v. cijfers.


Schiet mij maar lek… Misschien verdient dit onderwerp een verdere verdieping in een apart topic. Met veel mooie foto’s van mooie horloges als voorbeeld. I dare you all!

Misschien zijn pinguïns en leeuwen wel hele evenwichtige beesten.
Nog een aardig topic duikt op in mijn soms iets te overactieve geest: welk beest draag jij vandaag?
efccd0efdc5cd8924decf402ca1bf3fd

4 likes

We doen hem gewoon nog een dag :grinning:

32 likes

Geen dierenmerk op dit moment, wel een beest van een horloge; de Seiko Sarb035. Omdat ik blij ben dat dit project vrij goed geslaagd is.

2 likes

Leuke filosofische uiteenzetting :grin:

Ik denk dat ik op een of andere manier van opdelen in kwadranten houd.
Een chronograaf met registers op de kwadranten:

Vind ik ook mooier dan een met registers op 2 en 10 uur:
(terwijl die eigenlijk meer symmetrisch is)

Ook een datum op half 5 vind ik ook altijd moeilijk te verteren:

Ik ben gewoon wat rechtlijnig :laughing: :laughing:

17 likes

22 likes

Top! Zie mijn antwoord aldaar.

1 like

Hier vandaag weer de Borel ‘Bathyscaphe’.

Geing detail is dat ik er ook een origineel doosje bij heb:

36 likes

Ik herken dat! Je bent misschien wel, net als ik een ‘Rechtlegger’ oftewel iemand met een zogenaamd Mondriaan complex. En toch komen we beiden tot verschillende keuzes. Echt, een standaard brein bestaat - gelukkig - niet!
Is dit iets voor jou:


(Niet mijn foto, maar op het web gevonden bij: https://www.zazzle.nl/mondrian+horloges)
Kan nog net in dit topic vind ik, want het horloge is dan misschien modern en/of nieuw, Mondriaan is al aardig ‘Vintage’.
mondriaan mondriaan punguin

9 likes

Haha, wie weet inderdaad, dat mondriaan horloge vind ik wel grappig :sweat_smile:

(Heb jij die mondriaan pinguïn al in je collectie? :wink:)

1 like

16 likes

Voor het even-cijfers-topic

18 likes

Nou… precies!..eh… dat dus …
Goed uiteen gezet Lex.
Symmetrie moet zeker geen tegenargument zijn in dit geval
:smiley::wink::ok_hand:t3:

Voor mij is het eenvoudig… ik vind anders dan normaal ook vaak heel erg leuk.:grin:
En dan zit je weer op glad ijs… dan geldt smaak…en heeft iedereen, even-wichtig of oneven- aardig, weer gelijk. :face_with_monocle:

1 like

Ha wilco. Dan zou in jouw geval een bullshead het ultieme evenwicht zijn. Zelfs de pushers in symetrie…

En dan past dit antwoord ook mooi binnen de recente beestenboel trend in deze draad.

:wink::grin:

2 likes

Ken je deze draad al Yannick. Daar zitten de vinyllofielen…

2 likes

Geen connie in deze, wel een “punthoofd” en omega… helemaal eens met je stelling Andy

Ha en dat zie ik nu pas … 2 4 6 8 10 12… geen wonder dat ik deze zo mooi vond

26 likes

Oef, leuk topic!

1 like

Beestenboel :laughing: :laughing: :laughing:

Bullheads zijn inderdaad mooi symmetrisch, maar toch vind ik maar weinig bullheads mooi. Vooral doordat ze vaak erg plomp zijn omdat de knoppen ruim boven de bandaanzet moeten zitten.

1 like