Welke vintage draag je vandaag? Deel XIII

Coole blauwe :ok_hand:

1 like

:roll_eyes: :shushing_face: :wink:

1 like

Het is knap verslavend :blush:

2 likes

24 likes

Leuk, @Bens en @Gjgle77 dat jullie mijn zojuist aan jullie verkochte exen gelijk in deze post showen.
Zien er mooi uit zo, aan de pols, ik zou er bijna spijt van krijgen. Maar ik wens jullie alsnog veel plezier er mee. Blij dat ze goed terecht gekomen zijn.

Hoe wonderlijk de reis van een (vintage) horloge kan zijn, voordat het in een verzameling zoals de mijne belandt, laat ik hieronder zien, nu ik toch in dit draadje zit te schrijven.

Mijn vintage van vandaag:

Een jaren '70 klassiek model met een wel heel exotische merknaam:
‘Ennu Piili Ja Pojat’. Een horloge uit Finland. Letterlijk vertaald:
Ennu Piili en de Jongens, oftewel Ennu Piili en Zonen.

De plaats waar het horloge vandaan komt is Imatra in Finland, vlak bij de Russische grens, niet zo heel ver (210km) van Sint Petersburg.
[Imatra - Wikipedia]

Ennu Piili is/ was een juwelier/horlogemaker uit Imatra. De firma Piilin Kello Ja Kulta (Piilin Goud en Zilver) is een nu nog steeds bestaand juweliers bedrijf in … Imatra. De eigenaar is Janne Piili. Zeer waarschijnlijk een van ‘de jongens’ oftewel een zoon van Ennu.
Het hier getoonde horloge is duidelijk stijl jaren '70 en dat klopt dus qua leeftijd aardig met de vader & zoon gedachte.

Mijn horlogemannetje van wie ik via Internet dit horloge gekocht heb woont in… Imatra!
Toeval bestaat niet, dus mijn conclusie is dat dit mooie jaren '70 horloge, in perfecte, bijna nieuwstaat
afkomstig is van het juweliersbedrijf dat ik hierboven heb genoemd.

[Goudsmid Imatra - Tradities van meer dan 100 jaar (piilinkellojakulta.com)]



(de web pagina, vertaald met behulp van Google Translate)

Dat deze firma langere tijd al horloge modellen (met zwitserse uurwerken) op de Finse markt heeft gebracht toont deze Finse veiling website (zie hieronder) met een duidelijk veel ouder model van het zelfde (handels- of plak) -merk.

Hieronder nog wat foto’s van mijn Ennu Piili horloge met de Ranfft technische gegevens van het uurwerk, een Unitas6300N.


Unitas 6300N Ranfft 2

Deze vreemde bijt in de eend gaat dus nooit meer weg!

26 likes

14 likes

T is weer een vroeg begin.

20 likes

Voor vandaag deze Seiko Weekdater uit 1963

21 likes

Weer deze het goede gevoel is terug.

22 likes

Qua kast lijkt deze wel op mijn Tidéna:


En dat is dan weer een Zweeds/Zwitsers horloge…

16 likes

Een Franse met Engelse naam :grin:

18 likes

Slechte start, de Edox wordt niks vandaag, kroon en stift kwamen los bij het instellen :grimacing:

19 likes

…Keuze genoeg ten huize Don :slight_smile:

2 likes

15 likes

Mmh maar niet van die mooikes Pierre, 't worden er langzaam toch minder :relieved:

1 like

Goeie keuze! Klasseklok!!!

Vandaag ga ik ook voor oud goud

24 likes

Doet mij eerder denken aan de Ford Corvair , toch een Amerikaanse classic :thinking:

1 like

Nou zijn vintage chrono’s meestal wel mooi, maar deze Jacquet-Droz met zijn stoere wijzers is echt schitterend!

1 like

Juist 🫣 deze dus

5 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 4000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Welke vintage draag je vandaag? Deel XII (Deel 7).