Welke vintage draag je vandaag? Deel XIV

Vandaag deze '77 ZhongShan (Purple Mountain), van de Nanjing Watch Factory.

Deze horloges zijn bijzonder (graag gezocht) onder verzamelaars én zeldzaam omdat het een van de slechts drie horloges was die niet het Chinese standaard uurwerk had. Het standaard uurwerk, de Tongji, was ontwikkeld om onderlinge verschillen te elimineren en een uurwerk te ontwikkelen die voor elke arbeider toegankelijk zou zijn. Maar er waren uitzonderingen: deze vrijstelling werd verleend om de armste van de armste Chinese arbeiders een zeer goedkoop alternatief te bieden. Zhongshan-horloges gebruikten het SN2-uurwerk, dat een drastisch vereenvoudigd ontwerp heeft in vergelijking met elk ander vintage Chinees uurwerk. Ze zijn tegenwoordig vooral populair bij verzamelaars vanwege de uitgebreide variatie aan textured dials!

26 likes

18 likes

24 likes

Mooie Rado!

Heb je ook ergens een foto van zo’n uurwerk ?
Leuk hoor die niet alledaagse horloges.

Zelfde referentie en band, maar een ander horloge :grin:

23 likes

Hier een vrij zeldzame Raketa vandaag. Ik kocht deze in een niet lopende toestand vorig jaar op de jukebox beurs in Rosmalen. Het uurwerkje bleek alleen vuil en de uitgedroogde olie zorgde er verder voor dat het uurwerk niet liep. Na demontage van het uurwerk, schoonmaken en weer monteren en smeren bleek deze Raketa erg mooi te lopen.

20 likes

Gaaf!

1 like

Rondje groene hart met Eddy :yum:

18 likes

28 likes

Zet jij het mes in je bandjes? :open_mouth:

Leuke! Hoeveel Sovjet wil je het hebben?! Da’s dezelfde kast en waarschijnlijk ook uurwerk als van de Big Zero of niet?
Leuke beurs ook, dit had ik daar niet verwacht.

Yep, zelfde kast en uurwerk als de Big Zero.

1 like

17 likes

Vers vanaf de deurmat, een hele vette Enicar!
Met dank aan @VmaxNL

Aan het glaasje moet nog gewerkt worden, de band is een probeersel. Had zo vlug geen passende net-niet-17mm.

27 likes

Ehm, wat bedoel je?

4 likes

NA Breil skindiver

17 likes

Dit

0860e4d07352956d54dc2b374a538ff130facfff_2_649x750

1 like

Dat was me nog niet eens opgevallen. Het bandje zat er al op toen ik het horloge kocht.
Vond het wel een gewaagde combinatie: voormalig DDR horloge met turquoise nep krokodillenleren plastic bandje :grinning:

6 likes