Welke vintage draag je vandaag? Deel XIV

37 likes

Te mooi om niet even te delen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Originele 60’s Timex Electric display. Voorzien van stekker en soort van transformator die een lamp liet knipperen.

Zal niet gemakkelijk zijn een dergelijke lamp te bemachtigen. Ook zonder licht ben ik er zeer content mee.

21 likes

Dan heb ik niets gezegd :laughing:

23 likes

Supertof!!

Gaaf! Vooral ook omdat het display al goed gevuld is.
Zoals ik het zie kan er een “gewone” 230V lamp in (max 100W) maar met bajonetfitting, je hebt daarin 2 veel voorkomende formaten fittingen: dik B22 en dun B15. Even googlen. (Net zoals de in NL bekende gloeilampen van weleer: dikke fitting E27, dunne fitting E14).
In Frankrijk schijnen ze nog wel eens in de supermarkt te liggen, al dan niet in LED (werkt je knipperautomaat misschien niet mee samen).
Online worden nog “ouderwetse” gloeilampen verkocht, ook met bajonet fitting.
Bijv. hier (ter illustratie, heb er geen aandelen van)
100Watt is wat overkill, 15W met helder glas is al behoorlijk voor zo’n display in de huiskamer. Tenzij je er bij wilt kunnen handwerken.
De nu nog verkrijgbare gloeilampen zijn helaas vaak niet meer in de beste kwaliteit, koop er meteen 2. Wanneer je iets passends gevonden hebt wellicht verstandig tzt een voorraadje in te slaan voor de toekomst, het is eindig. Heb ik ook gedaan met een nostalgische bajonet buislamp.
Let wel: een gloeilamp schijnt meer te “verslijten” van het aan en uit gaan, dan van het branden op zich. Laten knipperen is dus vaker je lampje vervangen. Die knipperschakeling kan er vast ook wel tussenuit bedraad worden zonder dat het erg opvalt. Waarschijnlijk gewoon beide rode draden in hetzelfde witte “blokje” schroeven, waardoor dus een wit “blokje” leeg blijft en de draden dus rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.
Zet je er een zuinig en sfeervol bajonet LED kooldraadeffect bolleke in!

9 likes

Dank voor je kennis. Ga eens op zoek wat ik op de kop kan tikken.

2 likes

Goedemorgen

28 likes

31 likes

Mijn mooiste :sunglasses:

30 likes

25 likes

Goede morgen,

31 likes

Eentje uit de deelstaat Thüringen voor vandaag.

21 likes

Pontiac uit het jaar 30’s

25 likes

Omega Seamaster De Ville

26 likes

Zaterdagse

24 likes

Prettig weekend.

:ukraine:

24 likes

G10 uit ‘85

19 likes

Mooi! Welke ref is dit? Zal wel een cal 562 in zitten vermoed ik?

1 like

Thanks :slight_smile: Als ik me niet vergis 136.020 met een 611 uurwerk (handwinder).

3 likes