Welke vintage draag je vandaag? Deel XIX

Champagne!

Wijzerplaat…

26 likes

Ik trap het nieuwe jaar af met mijn Hamilton Automatic Fontainebleau uit 1968.

Laten we er met zijn allen weer een fantastisch HF jaar van maken! Happy New Year.

30 likes

Die term heb ik ook al eens in een of andere cursus voorbij zien komen. Maar is inderdaad verfrissend effectief!

Voor mij zal het dit jaar wel iets anders worden. Proberen het simpel te houden zal niet eenvoudig worden, er staan wel wat uitdagingen dit jaar te wachten. Maar dat is niet erg.

Voor vandaag een Seiko Gyro Marvel uit het jaar 1959. Ondanks dat de wijzerplaat wat gehavend is, vind ik dit toch een mooi en interessant horloge. Het was het eerste horloge van Seiko, dat de “Magic Fingers” kreeg, om de veer van de automaat op te winden. maar interessant vind ik ook dat ze toen al probeerden de kroon te verbergen, zoals dat later gebeurde bij de Seikomatics. En die serie vind ik weer erg interessant door hun tijdloze design. Wel grappig om te zien, is dat ze in dit design nog de mogelijkheid hebben gelaten om het uurwerkje handmatig op te winden, ook in het design van de verborgen kroon.

25 likes

Goedemiddag, ik trap het jaar af met een inktblauwe KS :smiling_face_with_three_hearts:
De beste wensen voor 2024 allemaal!

28 likes

Niet de eerste de beste, maar om lekker lang uit te slapen is de juiste tijd niet zo’n punt :slightly_smiling_face:

Alle liefhebbers hier een inspirerende tijd, en wind de veer niet te strak in 24 :four_leaf_clover:

27 likes

Leuk elegant horloge.

image

Mooi zijn ze, die vroege Quartz Eterna’s Hieronder de mijne.

Wel een wat ander model, maar qua design stijl duidelijk uit de zelfde periode. Er zit een wat apart uurwerkje in, een Quartz, die maar 1 x in de 2 seconde een puls geeft aan het uurwerk. Omdat er geen secondenwijzer op zit merk je dat niet maar het batterijtje gaat daardoor wel eeuwig mee (zo’n jaar of 3). Helaas doet de datum aanduiding het niet meer, maar je kunt niet alles hebben bij een rommelmarkt vondst. Voor de rest is ie in bijna nieuwstaat met een vrijwel ongedragen origineel Eterna leren bandje.
Ik ben niet zo van de Quartz horloges, maar dit is een uitzondering die de regel bevestigt. Leuk hebbeding voor ‘erbij’.

27 likes

Leuk horloge idd! Ik ben juist van de Quartz horloges. Ik wissel vaak af en ze lopen super accuraat. Vind het lekker praktisch :grin:

6 likes

Nog even het Omegaaatje hier posten.
Enjoy 2024!

30 likes

De Eterna uithet vorige postje…
image
was eigenlijk alleen bedoeld om mijn antwoord @Batossai te illustreren.

Vandaag verder deze om:

The Star Spangled Enicar. Met in house Enicar AR 1010 uurwerk uit ca. 1960. Netjes geserviced door @Tokes .

28 likes

31 likes

27 likes

Wordt dit jaar 54… net als de eigenaar… 🫣

30 likes

Fijne nieuwjaarsdag en maak er een fijn en leuk jaar van allen . :+1:

26 likes

Happy Newyear :clinking_glasses:

27 likes

29 likes

switch naar quartz precisie :wink:

23 likes

Dat is een mooie, Lex. Ik heb een Enicar Ultrasonic uit ongeveer 1960 met hetzelfde, een beetje mysterieus werkje. Hoezo mysterieus ? Welnu, ik las ooit dat Enicars AR1010 chronometer gecertificeerd was, door COSC in 1954, maar dat ze dat opmerkelijk genoeg nooit op de horloges vermeldden.
Chronometer certified. Ik weet wat dat inhoudt, maar kun jij dit misschien wat helderder krijgen m.b.t. dit uurwerk ?

1 like

De beste wensen! :clinking_glasses:

Deze komt ook uit het boek Finland Findings, recent vakkundig van onderhoud en een nieuw glaasje voorzien door @vouwfietser

Even voor de foto om mijn pols maar binnenkort gaat hij naar een nieuwe eigenaar.

27 likes

29 likes

25 likes