Een bijzondere vintage Certina uit welke periode komt deze ?
Durf het niet met zekerheid te zeggen, afgaande op de info die ik online tegenkom uit de jaren 70. Heb hem (helaas) zelf nog niet open gekregen. De enige verdere info die ik kon vinden staat op de volgende site: https://hobarttown.com/product/vintage-oversize-gents-certina-textured-dial-roman-numerals-brueget-hands/
Dankjewel voor de informatie met een beetje spelen met zonlicht denk ik dat je hele mooie opnames kan maken ….
Mooi hoor die Breguet looks. Chique verschijning
Zoals beloofd hier wat betere fotos van het enige quartz horloge in mijn vitrine met vintage oudjes.
Het is… Een LEXON. (Ja, komt u maar: Lexon, Lexoff, Lexin, Lexout, LEXAF!)
Made in France, gemaakt vermoedelijk ca. het begin van deze eeuw.
Eigenlijk dus helemaal geen vintage horloge en eigenlijk is Lexon ook helemaal geen horlogemerk.
Lexon is een wisselende groep van Franse industrieel ontwerpers die ‘leuke dingen’ bedenken. Mooi en modern vormgegeven gadgets voor op je bureau en in huis. Vaak gebruikt als premium en promotie artikelen voor grote bedrijven, maar (ook nu nog) gewoon online te koop bij o.a. Amazon.
Ik heb mijn exemplaar zo’n 10 jaar geleden eens gekregen van mijn broer die het ding niet meer droeg omdat ie dacht dat het stuk was. Een nieuw batterijtje deed wonderen. Hij had het klokje zelf jaren daarvoor een keer gekocht in een (nu niet meer bestaande) stropdassenwinkel, The Cravat Club, in de Passage in Den Haag. Daar verkochten ze, behalve de meest fantastische stropdassen, af en toe ook luxe heren accessiores zoals manchet knopen, luxe schrijfgerei, vulpennen en agenda’s. En zo nu en dan ook mode horloges. Eind vorige eeuw ging verdween de toko als gevolg van faillissement.
Ik heb het horloge altijd gehouden omdat ik het een grappig ding vind met zijn vintage uitstraling.
Het is waarschijnlijk in Frankrijk vervaardigd, omdat er ook een Frans (France Ebauche) quartz uurwerkje in zit.
Waar de meeste Lexon ontwerpen zich kenmerken door originaliteit, met een vrolijke, frisse en strakke vormgeving, is dit horloge natuurlijk allesbehalve origineel. Het is duidelijk geïnspireerd op het iconische IWC vliegers horloge uit 1936.
IWC’s first “special watch for pilots” in 1936. The watch, containing Caliber 83, had a shatterproof crystal, high-contrast hands and numerals, a rotating bezel with an index for recording short periods of time, and an antimagnetic escapement. It was also highly resistant to temperature fluctuations, ranging from –40 degrees Celsius to +40 degrees Celsius.
Zoals je kunt zien enigszin different cook dan mijn simpele Lexon quartzje, maar ja, als ik die IWC zou willen verwerven, moet ik eerst mijn hele collectie verkopen en dan heb ik waarschijnlijk nog niet eens genoeg om alleen de eerste aanbetaling te kunnen doen, als zo’n ding uberhaupt nog ergens te vinden zou zijn…
Mijn quartz Lexon mag daarom als curiositeit in de collectie blijven en staat dus vrolijk een mystery watch te wezen als vreemde eend in de bijt in de vitrine tussen de mechanische, ook niet zo kostbare maar wel èchte vintage horloges.
Om het een beetje in stijl te laten zijn met het ontwerp heb ik er ooit nog wel een keer een military style legergroen tweedelig Zulu bandje opgezet. Heel af en toe draag ik het wel eens zoals vandaag omdat ik dit postje wilde schrijven. En zeg nou zelf, 't is toch een snoepie van een horloge?
Ja, toch een aantrekkelijk horloge! En dat bandje is er perfect bij.
Ik heb ook nog enkele quartz exemplaren. Maar die komen tevoorschijn als ik stoeptegels moet leggen of iets dergelijks…
En quartz horloges verzamelen? Niks mis mee. Zeker niet bij uitzonderlijke modellen of designs!
Precies. Een van de mooiste horloge ontwerpen vind ik ‘het Stationshorloge’ - natuurlijk een Zwitserse beroemdheid die ik ook bezit, maar de Danish Design varianten in titanium vind ik ook fantastisch, dus …
Weer een mooi verhaal lex top!!!
Gisteren een plaatje van het ETA uurwerkje in het Pontiac Océanaut topic dus vandaag deze toch wel aparte jaren '60 LeJour omgedaan.
Apart omdat dit een met Argongas gevulde gesloten kast was, helaas is het gas ontsnapt bij het demonteren van het uurwerkje…
Het is allemaal niet meer zo goed te lezen helaas…
Je ziet hierin toch wel een hommage aan de Mondaine stationsklok
Ik doe het vanochtend met een Seamaster
Ja die is ook mooi!
Mooie oude Gulfstream. Kan wel een poetsbeurt en een glaasje gebruiken geloof ik…
Wat een beauty! Interessant ding!