Welke vintage draag je vandaag? Deel XV

15 likes

Goedemorgen,

:ukraine:

28 likes

Wow, goede wijzerplaat :+1:

1 like

31 likes

28 likes

Een neefje van mijn NA:. Gisteren aangekomen en meteen opgeknapt…

30 likes

Zo hoe heb je die wijzerplaat zo mooi gekregen? :heart_eyes:

1 like

Daar ben ik ook wel benieuwd naar

Heel voorzichtig, met steeds agressievere middelen. Uiteindelijk met pure ammoniak!!! Ik denk dat het nicotine aanslag is…

4 likes

Met lavendel olie kan je ook heel veel weghalen .
Zeker als het kwetsbaar is. Daar maken ze ook schilderijen mee schoon. Wattenstaafje en voorzichtig wrijven.

4 likes

Nee het is de oude vernislaag die je weggehaald hebt. Onder invloed van zonlicht veroudert de vernislaag en brokkelt af. Zie je vaak bij die oude horloges.
Maar het resultaat is heel netjes; super opgeknapt :+1: :+1:

Zie dat je de radium uit de wijzers ook verwijderd hebt; hoop dat dat niet over je bureau zwerft, anders heb je nu een radioactief bureau :mask:

2 likes

Ja, met de wijzers was ik ook voorzichtig. Waren de corona- mondkapjes nog ergens goed voor. Het was trouwens bruine plakkerige massa.Is dat ook Radium?
Bedankt voor de info over de vernis!

1 like

Aan de kleur kun je volgens mij niet echt zien of het radium is of niet. Het is trouwens niet puur radium, maar een mengsel van fosforiserende stoffen en een een radioactieve stof die voor de aanstoting daarvan zorgt.

Ik hou van vintage, misschien een geigerteller aanschaffen?

3 likes

Ik heb er zelf wel een liggen, zo’n ding wat je in je telefoon kunt steken. Niet bijzonder nauwkeurig, maar je kunt er wel mee detecteren of je met radium te maken hebt of niet.

3 likes

Vandaag de Passat.

20 likes

Nuttig ding! Wat kosten die zo ongeveer?

1 like

24 likes

Rond de 50 Euro :sunglasses:

15 likes