Welke vintage draag je vandaag? Deel XVII

Dank je wel!

Ja je komt ze niet heel vaak tegen idd. deze Bulova 23 calendar uit 1955 en daarom best wel zeldzaam in goede conditie :wink:

edit: kwam nog een ad tegen :wink:

Ad Bulova 23 Calendar 1960

7 likes

Voor die prijs heb je hem niet meer…. Wat is de maat? 33 of zo?

Nee dat kun je wel vergeten idd. als je het om rekent naar nu… :wink:
Er zit wel een hoog kwaliteitsuurwerkje in met zelfs een warmte compensatie (Warmte Isochronsim koud) al weet ik niet wat dat precies inhoudt…
De maat is 34mm ex kroon, op mijn pols van ca. 21cm misstaat het niet vind ik hoor :wink:

2 likes

Zeer mooi weer zelfs… 20 graden is hier bijna tropisch… Nabij Alta (Noorwegen).

1 like

Dat was me het dagje wel!

Eerst even koffie met nog een liefhebber

En daar was Fedex met een pakje uit Polen!

Superwerk van de Lapinist op deze Grand Seiko!

39 likes

Vandaag de hele dag deze:

Een Viking uit Zweden, onlangs verworven via de Zweedse veilingsite Tradera. Het merk is om onnavolgbare reden door een overenthousiaste poetser van de wijzerplaat verwijderd, gelukkig heeft de vandaal de (vind ik) niet onaantrekkeleijke patina vlekjes laten zitten. Ondanks de verdwenen merknaam is het toch nog steeds een aantrekkelijk horloge. Bij sterke uitvergroting is op de foto nog een stukje tekst te onderscheiden, waar met wat goede wil het woord ‘chronometer’ valt te lezen. Waarom deze verminking? Blijft een raadsel.

Hoezo dan toch geidentificeerd als een Viking? Omdat dat gelukkig ook op het veertonrad en de caseback vermeld staat. Uit de gegevens van Mikrolisk mag je dan afleiden dat het Zweedse merk Viking direct was gerelateerd aan de Zwitserse fabrikant Cortebert.

Stalen kastje. Het glas kon vervangen worden. Er zat ook nog een bruikbaar en misschien origineel oud leren bandje op. Massief leer, dat bleek gewoon in de ultrasoon reiniger te kunnen. Ik had niks te verliezen; als het niet schoon werd kon ie alsnog in de kliko, maar het bandje kwam na een kwartiertje pruttelen er weer netjes schoon uit. Een dagje laten drogen tussen twee keukenpapiertjes en twee plankjes in de bankschroef. Et voila, het kwam weer keurig plat en redelijk schoon tevoorschijn. Normaal gooi ik ouwe vieze bandjes weg, maar deze kan weer een tijdje mee en zo’n oud horloge vind ik dan extra leuk als er ook een origineel oud leren bandje op zit. Helaas vind je die maar heel weinig in zo’n conditie.

Dan het uurwerkje. Dat was een aangename verrassing: een Cortebert 677. In tegenstelling tot de buitenkant van het horloge was het uurwerk nog mooi schoon, misschien mede dankzij de intacte pakkingring en het extra beschermingsdeksel onder de geschroefde caseback. Omdat het werkje ook keurig op tijd loopt, denk ik dat het misschien toch nog redelijk recent een service heeft gehad bij de vorige of een van de vorige eigenaars. UIt de gegevens van Ranfft over het Cortebert kaliber 677 blijkt dat het horloge op ca. 1950 gedateerd kan worden. Niet eerder omdat dit exemplaar de variant is met het door Ranfft aangegeven Incabloc uit of vanaf 1950. Een en ander klopt dan mooi met de in de caseback gegraveerde datum (t.v.b. de eerste eigenaar neem ik aan): 16 juni 1950.

Cortebert 677 - Ranfft 2

Tenslotte nog een paar plaatjes:

40 likes

Wow! Mooi man, gaaf geworden, maar niet te gaaf, precies goed :+1:

2 likes

Prima toch :ok_hand: mooie reis :+1:

Mooi hoor!

1 like

30 likes

41 likes

Fijne avond allemaal :+1:

32 likes

Jij ook Marijn.

1 like

36 likes

Niet helemaal droog vanochtend dus ik ga voor een eenvoudige compressor vandaag

33 likes

Erg eenvoudig penankertje…

23 likes

Hier vandaag deze jaren ‘60 Orient met ‘nipple dial’ :grinning_face_with_smiling_eyes:

29 likes

Zo gezegd, zo gedaan.

37 likes

Goedemorgen,

Fijne dag iedereen!!:watch:

25 likes

Deze door Pierre (@PT_Seiko ) gerepareerde Seiko Giugiaro weer om.

23 likes