Supervet! letterlijk en figuurlijk
Dankje is inderdaad een dikkerd
. Lastig om deze kasten schadevrij te houden:sweat_smile:
vandaar zijn ze vaak helemaal rond gepolijst met deuken
Gelukkig is deze vrijwel ongedragen😎
Vooral die continental is erg leuk!
Geweldig is die, mooi van “fout” goud. Heerlijk, hou ik van
Vast wel vrijwilligers om ze tot leven te wekken.
Waarschijnlijk alle 3 penankertjes. Maar wel leuk.
Een compromisloos design, you simply love it or not. Een tussenweg zie ik niet.
Klopt het is echt een speciaal ding
Denk ik wel want mijn reparateur zag er geen heil in
Maar zonder deskdiven blijven ze wel mooier natuurlijk
Mooi hoor! In de tijd dat Rolexen nog strak en ingetogen waren
Erg fraai model deze Eterna
Less is more
Dankjewel. Mee eens. Vind het echt ondergewaardeerd net zoals de meeste eterna modellen (en enicar, mido en dergelijke merken). Voelt goed om te dragen
Wat een mooie André!
Dan weet je nooit wat de datum is
Ik heb iets met Scandinavische horloges. En ik hou ook wel van rode wijzerplaten. Dus kwam vandaag de Zweedse Anua uit de theedoos en mocht die even aan de pols. Eigenlijk een wat klein horloge, zelfs voor mij, een zgn. boys watch. Slechts 29mm kast doorsnede. Maar ik heb geen probleem met het dragen van kleine horloges. Ruim een halve eeuw geleden was dit een normale maat voor een mannen- en zeker voor een jongenspols. En wat doet leeftijd er toe? Ik mag zo nu en dan nog graag het gevoel hebben dat ik een jongetje ben. Meisjes mogen dit van mij trouwens ook dragen.
Om een match te hebben met de mooie rode plaat heb ik er een donkerrood leren 16mm bandje bij gemaakt van enigszins door de tijd verweerd leer, gesneden uit een oude versleten vintage schoudertas van mijn dochter. Het leer is waarschijnlijk net zo oud als het horloge. De Anua wordt aangedreven door een eenvoudig populair Frans werkpaardje, een FE 233-60, uit medio 60-er jaren van de vorige eeuw. Toch al weer ruim 60 jaar geleden. Maar het loopt nog steeds keurig op tijd.
Over het merk heb ik niets, nada, noppes terug kunnen vinden, behalve een verkoop aanbieding van een wat afgeragd exemplaar op Ebay waar te veel geld voor werd gevraagd en een vermelding op de Zweedse horlogeforumsite Klocksnack.se van een zgn ‘Scheibenuhr’ van het zelfde merk. Het grappige is dat het getoonde exemplaar op de Zweedse site vrijwel identiek is aan een Velona horloge in mijn eigen collectie, het enige jump hour achtige horloge dat ik bezit. Ook aardig is dat die Velona eveneens draait met een FE 233-60 kaliber.
Links de Anua op klocksnack.se en rechts mijn door @Climholland weer tot leven gewekte Velona.
Verder vind ik geen enkele referentie m.b.t. geschiedenis of herkomst van het merk Anua. Typisch een importeurs merk, handelsmerk of plat gezegd een plakmerk. Waarom ik toch denk dat dit merk uit Zweden komt? Omdat ik het heb gekocht van een aanbieder op een Zweedse veilingsite en het hierboven vermeld jump hour ook op een Zweedse site vermeld wordt.
Tot slot nog wat plaatjes. De fraaie rode wijzerplaat met de strepen is wat moeilijk in foto’s te vangen, maar misschien is toch wel te zien hoe het licht er onder de verschillende invalshoeken mee speelt.
Ook nog maar even de binnen- en achterkant en natuurlijk het obligate wristshot.
Heel tof
NA heel in mijn nopjes met dit zondagse horloge.
Breguet style, uitgegeven in 1988 ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van de Kurth frères fabriek, en het 50 jarig bestaan van het Certina merk. High beat, saffierglas, Eta 7001 binnenin. En dat voor een paar tientjes… Dat maakt het de moeite waard om het versleten chroom opnieuw te laten doen, vind je ook niet?
Dank!