Welke vintage draag je vandaag? Deel XVII

Avondwissel :grinning:

25 likes

In de avondwissel :sunglasses:

33 likes

19 likes

Hier ook een avondwissel, naar deze Seiko 7548-7000. Die had ik al een tijdje geleden weer tot leven gewekt, alleen had deze wat nukken. Hij stopte ermee als de dag en datum verschoven moesten worden. Met wat tips van anderen heb ik de oorzaken kunnen opsporen. En dat was te veel frictie op de cannon pinion en een van de plastic tandraderen, die de datum moeten verschuiven, liep wat aan. Toen ik dat verholpen had, liep het als een zonnetje!

En het was ook wel de moeite waard om deze weer tot leven te brengen:

22 likes

Even pielen om de tijd goed te zetten😉

23 likes

26 likes

Een hele mooie! Ook uit Zweden? Dan zou het dus deze moeten zijn?

Ze zijn zó leuk die Scandinavische bulls eyes!

Vandaag bij mij deze aan de pols. Ook onmiskenbaar uit Zweden.

Een (zelfs in Zweden) redelijk zeldzame Lärkan. Een Leeuwerik dus. Zweedse horloges uit de periode '50 / '70 hebben nogal eens vogelnamen. De Tärnan (Stern of Meeuw) en de Svälan (Zwaluw) komen redelijk veel voor en zijn, met name op de Zweedse veilingsite Tradera nogal eens te vinden.
Hier zie je een van de 2 Tärnan horloges die ik bezit, gekocht via ETSY als wrakje uit Finland. Dit meeuwtje is nu weer netjes opgepoetst en het door @Climholland gereviseerde fraaie AS 1130 Wehrmachtswerk loopt weer als… tsja ook een vogel… een kievit!

Van het derde Zweedse merk dat ik noemde heb ik nog geen horloge kunnen bemachtigen. De Zwaluw dus, oftewel de Svalan. Iedereen in Nederland kent wel dat andere bekende product uit Zweden met die naam.

image

Wat de Zwaluw horloges betreft is echter voor mij de jacht nog geopend.

Ik dwaal af. Het ging hier over de Leeuwerik. De Lärkan. De herkomst van het merk heb ik (nog) niet kunnen achterhalen. Ook het Zweedse horlogeforum Klocksnack laat vrijwel geen Lärkans zien, zelfs niet in de aardige rubriek ‘De svenska fåglarna🇸🇪’ (de Zweedse vogels). Veel Meeuwen en veel Zwaluwen maar geen Leeuwerikjes. Wel veel mooi plaatjes. Kijk voor de aardigheid maar eens hier:
De svenska fåglarna🇸🇪 | Sida 7 | Klocksnack, en gebruik de Google translate functie om te begrijpen wat er staat… tenzij je de Zweedse taal beheerst natuurlijk.

Mijn Lärkan komt overigens nu eens niet via Tradera of een andere Internet bron, maar vond ik vorig jaar oktober op de Rikketik. Wèl bij een Zweedse verkoper, die aardige meneer Hagman, die de laatste jaren regelmatig hier in Nederland acte de presense geeft op de Rikketik beurs. Hij heeft altijd een interessant aanbod aan horloges met Zweedse (handels)merken, in alle prijsklassen, van opknappertjes uit de grabbelbak, tot prachtig gerestaureerde en geservicete exemplaren, uiteraard voor een wat hoger bedrag.
De Lärkan kwam uit de grabbelbak. Er was wat werk aan, maar uiteindelijk is het toch weer een toonbaar sieraad voor aan de pols geworden.
Het uurwerkje dat er inzit is ook niet al te gangbaar. Een FHF 175, die je niet zo vaak tegenkomt. Gelukkig is het uurwerkje in dit exemplaar in orde, want onderdelen zullen er ook niet eenvoudig voor te vinden zijn. Vriend Ranfft heeft er wèl een heel verhaal over:

Aadig is ook dat Ranfft in zijn voorbeeld uurwerk een exemplaar laat zien dat het merk ‘Bore’ draagt. ‘Bore’ is een specifiek Zweeds merk, wordt ook op Clocksnack.SE genoemd, dus het lijkt er op dat ook mijn Lärkan speciaal voor de Zweedse markt werd vervaardigd. In Zwitserland natuurlijk, dat wel. De vertaling van Bore is ‘boren’? Gaten boren?.. Daar heb ik nog geen logica in kunnen ontdekken.
Zie hieronder een foto van een ‘Bore’ horloge die ik op deze zeer informatieve Zweedse site vond.

Tenslotte nog een paar prentjes van de Lärkan. Door mij opgepoetst en van een nieuw glaasje en een struisvogelleren bandje uit eigen keuken voorzien. De tandjes des tijds hebben een flink deel van het chroom van het messing kastje afgeknaagd, maar dat messing staat wel aardig in combinatie met het geelbruine bandje en de nog erg mooie bronzen wijzerplaat.

Nu nog op jacht naar een Zwaluw om een triootje Zweedse vogels compleet te krijgen! Zodra ik er een te pakken heb laat ik het jullie weten.

Inmiddels is het zoals bij mij gebruikelijk als ik deze verhaaltjes schrijf al weer dik over middernacht geworden.
Ik ga mijn bedje dus maar eens opzoeken.
Welterusten, of als jullie dit morgenochtend lezen:
Goedemorgen!

image image image

33 likes

Ik kijk mee uit! Al vrees ik dat de populatie Scandinavische horloges in het Oostblok hard tegenvalt. Maar wie weet. :grin:

3 likes

Super mooi verhaal en prachtig horloge! Bedankt :+1:

1 like

Vandaag de 6306-7001 uit 1976, het eerste jaar, dat deze Turtle gebouwd werd. En dat was destijds een JDM only, dus alleen voor de Japanse markt. Voor de internationale werd de 6309-7040/9 uitgebracht, wat in principe hetzelfde horloge is, maar dan zonder hacking en met een andere dagschijf (Engels/Roman). De 6306-7001 heeft een Engels/Kanji dagschijf en dus hacking.

21 likes

Geweldig verhaal Lex.

1 like

33 likes

Hij lijkt erg op mijn Alb Nobris, waar jij de herkomst van uitgezocht had! Of moet ik zeggen: " uitgevogeld"?
:thinking:

3 likes

Goedemorgen,

:ukraine:

24 likes

1974

22 likes

NOS Pronto sportal GS op de kop getikt!
Op het saffierglas zit de fleur de lis bij de centrale as. Als je inzoomt op de detail foto kan je zien dat de indices erg gedetailleerd en wel apart zijn.

30 likes

Vandaag weer verder met de schuren opruimen en dus de klus Prisma weer om.

25 likes

22 likes

Moeris excellence met 13 ligne uurwerk met fijnafstelling. Loopt als een chronometer

22 likes

Hoi Lex, wat een leuk informatief stuk weer op de vroege ochtend, dat is nog eens leuk de dag beginnen!

Ja klopt hoe Amerikaans een bulls eye Avenue ook klinkt, hij komt uit Zweden!

Gisterenavond heb ik de laatste uithuizige opgehaald, de Ogival had een uitgebroken lug en moest gesoldeerd worden (door iemand die dat kan, ik niet dus :rofl:)

Beetje zielig met zn manke poot:

Na de behandeling:

En vandaag om de pols:

En wat een schitterend tikkend hartje zit erin zeg :heart_eyes:

Dus nu hij weer thuis is, is het rijtje weer compleet!

De linker is voor de wederhelft natuurlijk.

33 likes