Avondwissel
Daar heeft deze inderdaad veel van weg. Deze heeft mijn vader begin jaren 70 gekocht, maar veel informatie is er niet over terug te vinden helaas, enkel een paar speciale Eddy Merckx-edities die er op lijken…
Fraai, heel fraai
Uit +/- 1982
Interessante benadering. Ik heb Mikrolisk geplaagd door achter ‘VALWERD’ bijna het hele alfabet in letters te plakken, maar lou loenen. Het heeft trouwens achteraf gezien geen zin, want Mikrolisk kan ook op een woord-deel zoeken en dan had het sowieso iets moeten vinden met deze woordstring, met of zonder letters erachter of er voor. Niet dus.
Het motortje wat er in zit is een ST96-4. Niet echt een slecht uurwerk, maar wel een van de meest geproduceerde uurwerkjes ooit, met name toegepast in budget horloges.
Nu ga ik even Sherlock spelen. De heer S. Holmes is “vooral bekend vanwege zijn vermogen bij het oplossen van complexe en mysterieuze misdaden belangrijke conclusies te deduceren uit kleine, vaak schijnbaar onbelangrijke, aanwijzingen” (citaat uit Wikipedia).
Het volkomen onbekende en vooralsnog niet terug te vinden en ongedocumenteerde merkje VALWERD, in combinatie met een van de meest gebruikte en geproduceerde eenvoudige uurwerkjes ST 96 geeft bij mij de indruk dat het hier gaat om een zogenaamd ‘plakmerk’.
Plakmerken zijn, in het wereldje van horlogeliefhebbers en verzamelaars, merknamen op een horloge die vaak werden aangebracht door handelshuizen of juweliersbedrijven die om de een of andere reden graag een egen merk horloge op de markt brachten. Men had er echter niet de investering voor over of kon die niet opbrengen om voor dat merk zelf een horloge te ontwikkelen. Dus werd er een merk bedacht en een partij horloges besteld met dat merk er op ‘geplakt’ bij een horlogefabrikant. Of de uurwerkjes werden ingekocht en men kocht wijzerplaten, kastjes en verdere onderdelen bij soms diverse fabrikanten. Die liet men dan assembleren. Het zelfbedachte merkje, soms de naam van de juwelier, soms een volkomen fantasie naam, werd op de merkloze wijzerplaten gedrukt of gestempeld.
Dit kwam vooral voor bij budget horloges waarbij het voor de geachte cliëntèle niet zoveel uitmaakte wat er voor merk er op stond, men wilde gewoon een leuk en betaalbaar horloge. Als er dan ook nog het merk op stond van de soms best rerenommeerde juwelier waar men dat horloge kocht was dat eerder een pré als een contra. Het hebben van een ‘eigen merk’ gaf de juwelier (vroeger) ook een zekere status en deze praktijk kwam dan ook, al vanaf dat er zakhorloges op de markt kwamen eind 19e eeuw vaak voor.
Het gaat allemaal om ‘merkbeleving’ Om maar eens een bekend voorbeeld te noemen: ‘VELONA’. Dat was voor veel mensen al een genoeg betrouwbaar en vooral bekend merk, jawel zelfs een eigen merk van Vroom en Dreesman dus het moest wel een goed horloge zijn, toch?
Een ander voorbeeld uit eigen huis: het beslist (en ook toen al) bepaald niet goedkope 14 karaats gouden horloge van Mw Lexaf is een Eterna. D.w.z. het uurwerk. Desgevraagd bevestigd door juwelier Behrens waar het horloge zo’n 30 jaar geleden door mij ten pleziere van Mw. Lexaf is gekocht. Op de wijzerplaat staat echter: ‘Behrens’. Als toen nog niet horlogefanaat had ik geen idee van plakmerken.
Ik vond het (en vind het nog steeds) gewoon een heel mooi horloge en Mw. Lexaf ook, dus het wordt geregeld gedragen, bij gepaste gelegenheden, zoals het een gouden horloge betaamt
De juwelierswinkel Behrens uit de Vlamingstraat in Den Haag bestaat al vele jaren niet meer. Voor een eventuele latere eigenaar van dit horloge - als Mw. Lexaf en ikzelf er niet meer zullen zijn - zal het horlogemerk Behrens waarschijnlijk nooit meer ergens terug te vinden zijn. Probeer het maar eens.
Oh nee! Toch een Behrens op het WWW! Behrens watch official website home page (behrenswatches.com)
Maar dat is niet ‘onze’ Behrens. Zeker weten. Zo zeker als dat ik weet dat er nog veel meer mensen met mijn naam op deze wereld rondlopen met wie ik op geen enkele manier een relatie heb.
Google is your friend, maar ook in Google wordt niet alles gedocumenteerd of opgeslagen. Tenzij deze door mij geschreven verhandeling in een of ander digitaal archief over een flink aantal jaren nog teruggevonden zou kunnen worden zal de merknaam Behrens, gegeven door een lokale Haagse juwelier aan een mooi gouden horloge nooit meer terug te vinden zijn. Of dat ooit zo zal zijn heb ik zo mijn twijfels over. Het is wèl een Eterna, maar ja, dat weet nu alleen ik zelf nog…
Conclusie van deze Sherlockiaanse verhandeling over de Valwerd: Leuk horloge. Aardig, maar erg generiek uurwerkje en het merk: Fantasie, Plak-, of netter gezegd: een ongedocumenteerd en niet geregistreerd ‘Handelsmerk’.
@TKH. Treur niet, draag je Valwerd met plezier, hij is mogelijk uniek!!
Snap ik
Hahaha zo dit is weer een stuk tekst zoals alleen jij dat kan schrijven @Lexaf!
Ik denk inderdaad dat de betiteling plakmerk of stickermerk volledig juist is, hoewel de sticker dus mogelijk al deels losgelaten heeft
Vandaag dan maar een bekender “plakmerk”