Prachtig.
Dank je wel!
3 bezigheden die zwaar onderschat worden, vooral door partners, die zeggen " moet je niet eens wat doen"?
New arrival, een Gruen heren Veri-thin uit 1940/41. Waarschijnlijk verkocht onder de naam Air Hawk ( wat verwees naar deze beste man Frank Hawks - Wikipedia). Van binnen zit een caliber 430 wat volgens dhr Ranfft een uurwerk is met een “stem mechanism without setting-lever spring”. Wat dat dan ook mag inhouden.
De lugs vind ik fantastisch en hij is inderdaad mooi plat met een gebolde wijzerplaat. Vermoedelijk origineel bandje met links en rechts nog wat DNA.
Nou die heeft al wat meegemaakt
Vandaag nog een keertje de kleine Revue Sport aan de pols.
Er zat, vanwege de vaste lugs, een Perlon (noodver)bandje op. Daar werd ik toch niet echt blij van, dus moest er een echt (leren) band aan gefabriekt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want door de vaste lug verbinding moet dat een zgn. ‘open ended’ bandje zijn. Die kun je niet zo makkelijk nog vinden, zeker niet de versies die dichtgelijmd kunnen/moeten worden. Er bestaan ook open ended bandjes die je om de lugbars heen moet vouwen en dan aan de achterkant vast maakt met zo’n blikken beugeltje, maar dat vind ik geen gezicht en bovendien draagt dat niet prettig, zo’n scherp stukje blik op je huid. Daarom ben ik vandaag maar even in mijn leer voorraad gedoken en heb ik een passend zwart zacht geitenleren bandje gemaakt met gelijmde flapjes.
Altijd leuk, zo’n zelf gebakken bandje. Niet gestikt, dus redelijk eenvoudig te maken, de flapjes aan de lugzijde worden omgevouwen en vastgelijmd. Verwisselen is er dan niet meer bij, maar daar zit ik niet zo mee. Zo’n vintage horloge, en zeker een kleintje als deze wordt toch niet vaak gedragen, dus dit bandje zal zijn tijd (mijn tijd) nog wel meegaan. Als ik het draag, vandaag dus, voelt het in elk geval een stuk prettiger zo.
Kleine twist:
“Welke vintage draag je morgen?”
Dat wordt natuurlijk dit kersvers afgeronde project!:
Wat ik nog niet kan plaatsen is het merk op de wijzerplaat. Gruen gebruikt normaliter een ander lettertype. Mogelijk is dit een verre neef oid…
Weet iemand hier meer van? @Jenneke misschien?
Dit logo heb ik zelf ook nog niet eerder op de wijzerplaat gezien. Wel als tekentje in de naam. Is uit de latere periode.
Zo even geen beter voorbeeld, maar zie hier:
https://www.chrono24.co.th/gruen/vintage-mens-automatic-watch-daydate-25jewels-518ca-1970s--id29438374.htm
Gaaf horloge!
Wat betreft de herkomst: hier even een klein stukje van Wikipedia:
It was during and shortly after World War II that many American watch companies began to lose market share to Swiss imports. Many American watch companies began to move manufacturing to Switzerland in the 1940s and 1950s, while Gruen, who had always manufactured watch movements in Germany or Switzerland, launched the ‘21’ series of wristwatches (named for their 21-jewel movements) which were entirely made in the United States.
The Gruen family sold their interest in the company in 1953, and the firm was broken up and sold in 1958. The watch manufacturing business moved to New York under new ownership, and manufacturing was done exclusively in Switzerland.
The operation in Biel/Bienne closed its doors in 1977; their building was bought by their former supplier, J. Aegler and is now used in Rolex manufacturing.
The Gruen trademark is currently owned worldwide by MZ Berger, Long Island City, Queens, New York.
Lees hier het hele artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Gruen_Watch_Co.
Het design van dit horloge roept bij mij associaties op met Tissot en Roamer uit de jaren '70. Was er een samenwerkingsverband? In die tijd was het Zwitserse horlogekartel zó ingewikkeld dat er soms geen touw meer aan vast te knopen valt als het om samenwerking tussen verschillende Zwitserse
horlogefabrikanten gaat.
Wat voor uurwerk zit er in die Gruen?
Zie hier mijn Roamer Searock uit die periode, uiteraard wel met een in-house Meyer & Studeli MST kaliber. Weet even zo gauw niet meer welke.
Bedankt Lexaf!
Ik bedoelde mijn vraag eigenlijk iets anders.
Op bijna alle Gruen horloges die ik zie wordt het merk geschreven in een ander lettertype met een bochtje in de U:
Zodoende vroeg ik mij af of dit inderdaad dezelfde Gruen is als waar jij naar refereert.
En op jouw vraag mbt uurwerk: het is een ETA 2789