Avondwissel, mijn NA, ( crosspost weer levend gemaakt)
Pronto!
nu je het zegt, idd
zie ik daar de wijerplaat van een regate op de achtergrond?
Erg mooie dresser, Bas. Geen sec. wijzer, geen datum, smetteloze wijzerplaat.
Die kan je zelfs met goed fatsoen bij een rokkostuum nog dragen (doen pinguins graag!)
Prachtig strak cijferfont. mooie railroadtrack en dan die prachtige lugs.
Wat voor uurwerk zit er in?
En inderdaad wat een merknaam. Interessant, want ik vind drie verschillende fabrikanten registraties! Wie van de drie was nu de maker van deze beauty?
Ja, dat is ook al zo speciaal! Er zit een cilinder - gang uurwerk in! Heel ouderwets van vormgeving, maar zo te zien recent gemaakt?
Ik snap niet wat ik hier aan mijn fiets heb hangen?
Een Mumbai product of zo?
Veel te nieuw allemaal, is het wel vintage, eigenlijk?
Hij loopt prima, al is dat niet op de timegrapher te zien…
Dat zou dan de eerste Mumbay Special zijn die ik zie met een cylindergang uurwerk. Veel te mooi voor een Indiase knutselklok.
Maar het uurwerk (trouwens het hele horloge) ziet er inderdaad wel verbazingwekkend nieuw uit.
Zou het een replica kunnen zijn, gemaakt door een enthousiaste en ongetwijfeld talentvolle horlogemaker/bouwer?
Waar heb je deze gevonden, als ik dat mag vragen?
En wie op HF heeft enig idee welk uurwerk dit kan zijn?
Misschien toch een in een nieuwe kast gezet mooi gerestaureerd dames zakhorloge uurwerkje?
Met een nieuwe wijzerplaat?
En waarom dan dit merk?
Vragen, vragen… Echt een mystery watch.
Maar mooi is ze!
Mooie meister hoor!
Ding lijkt me gewoon nooit gebruikt. Als een horloge 80 jaar op een droge plek ligt kan een uurwerkje er nog best zo mooi uitzien. Het is niet alleen het uurwerk dat er netjes uitziet, de rest ook.
De kast heeft een oude vorm, maar niet met vaste lugs. Gewoon springbars…
Op marktplaats in een lotje…
Het is inderdaad een wat vreemde combinatie. Er zijn in de jaren 30 nog wel cilindergang uurwerken gemaakt, maar qua stijl vind ik de rest niet echt 30’s.
Geen idee wat voor uurwerk dit is trouwens.
Over het Dalila horloge.
Ik heb nog even doorgezocht op de fabrikanten naam Blum-Schwob die Mikrolisk vermeldt.
In Google afbeeldingen krijg ik dan dit te zien:
Dan klik ik verder door naar deze site:
En dan kom ik na wat scroll werk deze tegen:
Niet het zelfde uurwerk, maar wel de zelfde bouwstijl, maar wat een verschil in afwerking van de onderdelen! .
Het zou zo maar kunnen dat het toch een ‘New Very Old Stock’ horloge is, Maar die springbars zijn dan wel weer vreemd. Het kroontje lijkt me jaren 20 of 30. De lagering van de balans ook. Verder ongesteend. Een wat ruwe afwerking van de bruggen… bij jouw exemplaar. Gegoten replica bruggen? Die inscriptie SWISS MADE en dat niet leesbare boogje daaronder lijkt gegoten, niet ingeslagen of gegraveerd.
Misschien toch een bouwproject van een enthousiaste horlogemaker met ‘nieuwe oude’ onderdelen?
In ieder geval heb je denk ik wel een bijzonder en misschien zelfs uniek horloge te pakken, Bas. Leuk!!
Wat heb je dat weer prachtig ( en snel) uitgezocht!
Niet dat we het raadsel nu hebben opgelost, dat ook weer niet🥴
Om met de vader van Dik Trom te spreken ( onze generatie weet alleen waar ik het over heb)
Het is een bijzonder jong, en dat is ie!!
Dankjewel mafkees. Mooie Eterna ook. Is inderdaad precies dezelfde clam shell case als deze Doxa. Er is no wel een openstaand raadsel aan de hand over hoe we het uurwerk uit de clam shell kast moeten krijgen. Misschien heb jij een idee?
Topic: Doxa impermeable in elkaar zetten
O leuk! Die staat op mijn verlanglijstje!