Je zou er vanuit kunnen gaan dat er vanaf zeg eens 1980 (wat ik momenteel een redelijke grens vind om te bepalen of een horloge vintage is of niet) tot heden, nooit zoveel verschillende horlogemodellen zijn gemaakt als in de periode daarvoor, zeg eens vanaf 1980 teruggerekend tot 100 jaar terug en meer.
De goedkope quartz van de laatste 40 jaar kermistroep uit China niet meegerekend.
Van vintage horloges zijn er dus gewoon veel meer. En ze zijn (meestal) gemiddeld ook nog eens goudkoper. Dan is het niet verbazend dat er ook veel meer vintage horloge verzamelaars zijn.
Daarbij in aanmerking genomen dat als je een vintage horlogeverzamelaar bent, je dan in principe automatisch ook verslaafd bent.
Het antwoord op jouw vraag, @DJV, is dan hoogst waarschijnlijk en helendal buitengemeen wel zo tamelijk: JA.
Een nieuwerwetse Hamilton Ventura (kwarts) 14k verguld, koop je rond $600 (2e hands).
Die 2 tone gouden band voor een paar tientjes.
Ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Net zo mooi. Echte Hamilton.
Alleen “ELECTRIC” ontbreekt op de wijzerplaat.
Mss is dat een optie die binnen jouw bereik ligt.
Anders door sparen, ik zag ooit een originele uit 1958 in Nederland te koop voor 3000 euro.
Ik vond dat toen ook te veel geld.
Er moet ook iets te wensen over blijven.
Ik ben van 1949… en ik voelde me vanochtend (na het douchen, dat wel) nog niet meer echt jong - je moet reeel blijven -maar wel fris en fruitig en elke dag weer als nieuw. Op het moment dat ik dit schrijf, iets na middernacht, wel wat minder fris, maar morgen ben ik weer gezond op. Beetje slapen… helpt ook.
Zoals (ook vintage) De Klisjeemannetjes (Van Kooten en de Bie) al riepen: goed kâhwe, zaudat ut reigelmatag ijje bloed komp.
Tidéna is een familiebedrijf dat al sinds 1881 horloges produceert. Het horlogemerk is gevestigd in het segment van de hoogwaardige klassieke basisreeks.
Tidéna staat voor het behoud van een zo hoog mogelijke kwaliteit en ze werken met volledig staal, saffierglas, massieve schakels en de horloges moeten waterdicht zijn. Deelname aan JEWA zal een primeur zijn voor Kajsa en Ulf, die eigenaar zijn van het bedrijf. Ze kijken ernaar uit om nieuwe klanten te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen, vooral in het noorden van Zweden.
Een grailwatch NA: De Seiko Champion Alpinist met spider-dial. Een van de meest begeerde Seiko-horloges, vooral door de markante wijzerplaat. Helaas is de caseback behoorlijk gesleten, waardoor de graveerde berg bijna niet meer te zien is. maar je kunt niet alles hebben, en dit is al bijna 60 jaar oud… Dan mag je wel verwachten, dat er iets versleten is… Maar goed, de wijzerplaat is nog wel een goede staat, alleen de lumen zijn grotendeels verdwenen. Ze zitten er nog wel, maar het meeste is er gewoon af. De kast heeft ook wel zijn sporen, maar wellicht laat ik die nog eens herstellen en dan op nieuw verchromen.
Maar aangezien ik nog naar buiten moet op deze druilerige dag en de Sandoz net zo waterdicht is als een koffiefilter, doe ik straks mee met Boctok Friday