Welke vintage draag je vandaag? Deel XXII

Die leuk zeg met die “goudinleg” cijfers en markers en ook de lugs zijn super mooi

2 likes

Orient Chunky Shark :shark:

25 likes

Lucerne met nieuwe spring yoke.
Ik heb vandaag de spring yoke ontvangen en direct aan begonnen om de spring yoke erin te zetten.
De oude spring yoke was gebroken en daardoor kon ik het uurwerk niet opdraaien.
Het is een kwetsbaar onderdeel wat vaak breekt, je zou er dan een veertje in kunnen zetten, maar dat is eigenlijk niet de juiste oplossing, er hoort nu eenmaal een spring yoke in te zitten, dan is het weer
zoals het hoort.
Bij het vast zetten van de setting lever draaide ik het uurwerk om en tot mijn verbazing viel er een piepklein steentje uit het uurwerk, even later toen ik het weer eens omdraaide, viel er nog een uit. Ik heb goed gekeken, maar ik zie niet waar deze twee piepkleine steentjes hebben gezeten.
Hebben jullie een idee, of misschien ook weleens zoiets meegemaakt?
Het loopt goed wel iets te snel met een amplitude van 250.
Het is een van mijn favorieten, ik vind het een mooi en stoer horloge.

19 likes

Fijn om te horen, bedankt voor het compliment. :+1:

23 likes

Dat durf ik eigenlijk niet zeggen. Ik heb hem gekregen bij aankoop van mijn eerste handopwinder, zodat ik kon leren hoe ver ik kon gaan. Hij is toen echter in een lade beland en pas nu draag ik hem. Kort even wat zoeken op Google leverde niets op…

1 like

Terecht, is ook een echte leuke dial & hands combi. Maar als je hem dan ook veel gaat dragen zou ik wel de (uren)wijzer van het restje tritium ontdoen voordat het verder losraakt en in het werk terecht komt. :face_with_monocle:

Ik weet het, de wijzers moeten opnieuw gelumt worden, ook een nieuw glaasje komt erin.

Kan je een betere foto van je mechaniek maken? Het lijken me dekstenen.

1 like

Het horloge staat alweer in elkaar, ik moet nog wel de urenwijzer ontdoen van de restanten lume, maar als ik het weer uit elkaar haal, of een servicebeurt wil geven dan zal ik foto’s maken.
Kunnen er zomaar steentjes uitvallen? En ze zijn superklein, ik heb nog niet eerder zulke kleintjes gezien. Het was goed dat ik witte A4 tjes er neer had gelegd, op wit zie je alles veel beter, vandaar dat ik graag een witten ondergrond gebruik, anders was ik ze kwijt geweest, denk ik.

Het komt vanaf deze kant, want toen ik het dus draaide om de setting lever vast te schroeven toen vielen ze eruit.

1 like

Je mist ook geen steentjes bij de balans? Ik zie daar nog wel iets zitten, wat steentjes zou moeten hebben.

Het horloge tikt en heeft een amplitude van 250, en het loopt iets te snel, dus het gemis van de steentjes heeft weinig invloed op het lopen.
Ik vind het heel erg toevallig dat er twee uit vallen, 1 zou nog kunnen maar is al erg vreemd, maar twee tegelijk duidt er op dat ik iets los geschroefd heb en dat ze er toen zijn uitgevallen, het enige wat zou kunnen dat ze zaten onder die metalen plaat die de kalender ring op zijn plaats houdt

Fijne ochtendwandeling met de trouwe Eagle.
Fijne dag, beste HF’ers!

20 likes

1963 vandaag

29 likes

25 likes

@Macx de enige twee plekken die ik kan vinden is hier.

IMG_4091

En daar lijkt er een te missen. De andere ligt onder het tandwiel en kan ik niet zien. Zou daar ook eens naar kijken.

2 likes

Het rommelt buiten … goedemorgen !

32 likes

Niet op de camping maar werken.

Dan maar zo!

37 likes

Goedemorgen,

Deze van @basvg gekregen, waarvoor nogmaals dank.
Schitterende wijzerplaat:

:ukraine:

33 likes