Mooi mooi, deze mag natuurlijk niet stoppen
Mooi die Angelus lijkt haast nieuw! Maakt die ook zo veel geluid?
Veel klassieke jaren '50 en '60 dress watches vandaag .
Ik doe dan ook maar weer een duit in het zakje en dan mogen jullie naar mijn jurk kijken.
Een Prisma uit de begintijd van het merk. Helemaal klassieke vormgeving en met een oerdegelijk Unitas 6310 Wehrmachtswerk aandrijving. Dit kaliber is de evenknie van het al even geliefde A. Schild AS 1130, militair gespecificeerde uurwerk. .
De bedoeling van die door de Zwitserse overheid opgestelde militaire specificaties was o.a. dat er bij verschillende fabrikanten uurwerken gemaakt zouden worden waarvan, behalve ook de robuuste constructie het onderhoud efficient moest zijn doordat belangrijke onderdelen eenvoudig onderling vervangen konden worden. Niets bleek minder waar. Normalisatie in onderdelen en maatvoering bij de verschillende Zwitserse uurwerkfabrikanten? Welnee! Van zowel de Unitas 6310 als de AS 1130 familie zijn er alleen al binnen het eigen merk al veel varianten die uitwisseling niet eenvoudiger maken dan bij andere kalibers het geval is. Zelfs het uitwisselen van een compleet uurwerk is lang niet altijd mogelijk, is mijn ervaring. Dus, voor reserve onderdelen moet je vaak precies dezelfde variant of productie serie hebben anders gaan onderdelen niet echt passen. Gelukkig zit het met de degelijkheid van deze uurwerkjes wel goed, zodat ze in de praktijk heel lang meegaan, zonder vervangende onderdelen (mits regelmatig en goed onderhouden).
Hoe dat laatste precies zit met mijn hier getoonde Nederlandse Prisma weet ik niet, er is geen servicegeschiedenis bekend, maar het ding loopt op zijn ouwe dag nog als een kievit en op tijd.
Ter vergelijking dit keer twee Ranft Pink pages, een van het Unitas werkje en een van de A.Schild concurrent.
Vergeleken met de hedendaagse hockey puks aan de herenpols is deze misschien wat klein, maar past met zijn 32,5 mm bij mijn pols nog uitstekend.
Deze Kienzle Selecta deed het vandaag prima, op zijn originele Tropic Sport bandje. Iemand enig idee waar Selecta hier naar verwijst?
Ook een mooie klassiekertje.
Bij dit horloge is Selecta denk ik gewoon de modellijn. Maar Selecta staat ook in Mikrolisk genoteerd als een apart merklabel onder Kienzle. Het zou dus zo maar kunnen dat er ook ‘Selecta’ horloges zijn die bij Kienzl zijn gemaakt.
Heel veel Kienzle Selecta’s te zien in Google:
Mooie cijfers!
Je hoort hem inderdaad goed tikken